معمولا این روزها از پشت در هر داروخانه‌ای که گذر کنید ، با خطی درشت نوشته شده است «واکسن سرما خوردگی رسید» که بسیاری ناگزیر برای فرار از این بیماری که قرار است در طول 6 ماه سرد سال، هر لحظه و دقیقه تهدیدشان کند، به خرید و تزریق این واکسن پناه می‌آورند ولی این که این واکسن چیست و تا چه حد می‌تواند مثمرثمر باشد، سوالی است که «جام‌جم» از دکتر شاهین قاسمی، متخصص بیماری‌های عفونی کرده است.
کد خبر: ۲۱۲۵۰۰
به گفته این متخصص عفونی در بیماری سرماخوردگی، عوامل ویروسی متنوعی نقش دارد که دارای علائمی از قبیل تب‌های خفیف، تب، آبریزش، سرفه و دردهای عضلانی است.

بنابراین وقتی صحبت از سرماخوردگی می‌شود، منظور یک بیماری نیست بلکه عوامل ویروسی متنوعی است که می‌تواند با شباهت به هم، علائم مشابهی ایجاد کنند به همین علت می‌توان به وضوح گفت که هیچ واکسنی علیه این بیماری وجود ندارد و واکسنی که در داروخانه‌ها از آن به عنوان واکسن سرماخوردگی تبلیغ می‌شود، همان واکسن آنفلوآنزاست که با بیماری سرماخوردگی متفاوت است.

دکتر قاسمی با اشاره به این که در بیماری آنفلوآنزا سیستم تنفسی شخص درگیر می‌شود، می‌افزاید: این بیماری می‌تواند با علائم خفیفی همانند سرماخوردگی بروز کند و یا این که در عرض چند ساعت، پیشرفت و بیمار را بدحال کند.

وی اظهار می‌کند: در بیماری سرماخوردگی به خاطر تنوع وجود ویروس‌ها ، نمی‌توان واکسن مشخصی برای آن تعیین کرد و بنابراین فردی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده است نباید انتظار این را داشته باشد که دیگر «سرما» نخواهد خورد ولی می‌توان گفت 80 تا 90 درصد از افرادی که واکسن آنفلوآنزا تزریق می‌کنند از این بیماری (آنفلوآنزا)‌ در امان خواهند ماند ولی قابل ذکر است، از آنجایی که هر سال آنتی‌ژن ‌های سطحی ویروس آنفلوآنزا، تغییر شکل و ماهیت می‌دهند، باید هر سال نسبت به تکرار این واکسن اقدام کرد.

«این واکسن برای شیرخواران زیر 6 ماه توصیه نمی‌شود.» این پزشک متخصص با اعلام این مطلب یادآور می‌شود: واکسن آنفلوآنزا به کودکان6 تا 24 ماه تزریق می‌شود و توصیه می‌شود سنین بالاتر از 65 سال (به دلیل ضعف جسمانی)‌ نیز از آن بهره ببرند.

قاسمی می‌افزاید:غیر از دو دسته ذکر شده، افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و ریوی، کلیوی مزمن، تالاسمی، دیابت ، ایدز (اچ.آی.وی)‌ و آنهایی که از داروهای کورتون‌دار استفاده می‌کنند ، باید از این واکسن تزریق کنند.

گفتنی است این واکسن در یک‌سوم موارد با درد و قرمزی گذرا همراه است و در برخی از افراد پس از 8 تا 24 ساعت پس از تزریق، شخص دچار تب می‌شود.

گفتنی است ذات‌الریه (سینه‌پهلو)‌، ورم پرده‌های قلب، ورم عضلات و ورم مغز از عوارضی است که در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، گریبانگیر فرد می‌شود.

غذاهای مفید برای سرماخوردگی‌

برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش عمل کند، احتیاج به دریافت مواد مغذی حیاتی دارد، از جمله این منابع اصلی تامین‌کننده ویتامین C که در درمان سرماخوردگی موثرند عبارتند از: پرتقال، گریپ‌فروت، فلفل دلمه‌ای، انواع توت، سیب ‌زمینی، سبزیجات برگ سبز و ... همچنین ویتامین‌های گروه B، امگا 3 (ماهی‌های روغنی)‌، امگا 6 (دانه کنجد، تخمه کدو حلوایی و آفتابگردان)‌، ویتامین A و پروتئین‌ها نیز توصیه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها