کارشناسان هر از چند گاهی در زمینه استفاده از جنس‌های گوناگون ظروف غذاخوری هشدار می‌دهند. اگرچه در این مورد هم مثل بسیاری از موارد دیگر نظرات متفاوت و گاه متضادی وجود دارد اما هدف، آشنایی شما با جنس‌های مختلف ظروف، محاسن و معایب هر دسته و نکاتی است که در استفاده از هر جنس باید مورد نظر قرار گیرد.
کد خبر: ۱۹۸۱۰۹

ظروف سفالی و سرامیک: ظروف سفالی را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین ظروف غذاخوری نامید که مربوط به هزاره دهم پیش از میلاد می‌باشد. سفالی که لعاب می‌خورد و مجدد پخته می‌شود به سرامیک تبدیل می‌گردد. امروزه ظروف سرامیکی معمولا به عنوان ظروف غذاخوری استفاده می‌شوند و ظروف سفالی بیشتر جنبه تزئینی داشته چرا که اگر سفال لعاب نداشته باشد چربی و رطوبت غذا را از خود پس می‌دهد. چنین ظروفی، توان تحمل حرارت بالایی را داشته به طوری که بعضی از ظروف سرامیک را می‌توان در مایکروویو یا بر روی شعله ملایم استفاده نمود. کارشناسان هشدار می‌دهند در استفاده از ظروف سفالی و سرامیک آبی‌رنگ به عنوان ظروف غذاخوری پرهیز کنید چرا که این ظروف دارای ترکیبات سربی هستند و احتمال بروز مسمومیت غذایی را زیاد می‌کنند. غیر از این مورد در مذمت ظروف سرامیک و خطرات آن برای سلامت انسان هیچ مطلب دیگری نمی‌توانید پیدا کنید.

ظروف شیشه‌ای (بلور)‌: ظروف شیشه‌ای به 7 هزار سال قبل از میلاد و شاخه‌ای از سفالگری باز می‌گردد. این‌گونه ظروف مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند و به راحتی آلوده نمی‌شوند. شیشه از نظر شیمیایی خنثی است و با ماده غذایی واکنشی که موجب تغییر در عطر و طعم آن گردد ایجاد نمی‌کند. برای شستشوی این ظروف می‌توان از آب ملایم به همراه انواع شوینده‌ها استفاده کرد. اما هنگام خرید خصوصا درباره لیوان‌های بلوری که به اشکال فانتزی وجود دارند توجه به این نکته ضروری است که شکل لیوان نباید مانع از تمیز و راحت شسته شدن آن شود. هنگام استفاده از ظروف شیشه‌ای به خاطر داشته باشید که نباید آنها را روی حرارت مستقیم قرار دهید چراکه شوک حرارتی منجر به ترک خوردن آنها می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید این ظروف اگر لب‌پر شوند موجب تجمع میکروب‌ها شده و دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرند.

ظروف پیرکس: درباره ظروف پیرکس (مقاوم در برابر حرارت)‌ باید گفت که تفاوتی با ظروف معمولی بلوری ندارند، فقط در آنها از ماده‌ای با نام تجاری «بوراکس» استفاده می‌شود که ظرف را در برابر حرارت مقاوم می‌نماید. این گونه ظروف علاوه بر سرو غذا در پخت و پز قابل استفاده می‌باشند. تنها باید مواظب بود که ظرف یک مرتبه داغ یا سرد نشود.

ظروف چینی: این ظروف همان‌طور که از اسمشان پیداست اولین بار در چین تولید شده‌اند. ظروف چینی از سالم‌ترین ظروف غذاخوری هستند که از نظر ایجاد مشکل برای سلامتی هیچ خطری ندارند. چینی‌ها یک نسبت خانوادگی با سرامیک‌ها داشته ولی از آنها سنگین‌تر و بادوام‌تر می‌باشند. این‌گونه ظروف دارای انواع گوناگونی می‌باشند. برای نمونه چینی‌های ضخیم و بسیار مقاوم معمولا در هتل‌ها، چینی‌های کاغذی که نوعی چینی نازک، براق و استخوانی بسیار گران‌قیمت می‌باشند جهت تزئین و چینی «پورسلن» که ضخامت متوسطی دارد و از براقیت مطلوبی برخوردار است در ایران بسیار مورد استفاده می‌باشند. چینی‌ها برخلاف باور در تماس با غذای بسیار گرم، زود داغ نمی‌شوند و هیچ‌گونه مواد سمی و مضری ندارند. در شستشوی چینی‌ها بهتر است از سفیدکننده‌ها و اجسام خشن مانند سیم ظرفشویی استفاده نشود چرا که جلای لعاب از بین رفته و به دنبال آن رنگ طرح‌های روی چینی که می‌تواند سمی و برای سلامت انسان مضر باشد به مرور زمان به همراه غذا از بین خواهد رفت.

ظروف آرکوپال: آرک نام یک شرکت معروف فرانسوی است که اولین بار «اوپال» را تولید کرد به همین دلیل در ایران این ظروف را با نام آرکوپال می‌شناسیم. اوپال در واقع ماده‌ای است میان شیشه و چینی که از شیشه زیبا و نشکن‌تر و از چینی سبک و نازک‌تر است. این ظروف به علت وجود ماده سفیدکننده‌ای مانند فلوراید حالت چینی به خود می‌گیرند ولی در واقع شیشه‌ای هستند. این گونه ظروف در مقابل حرارت مقاوم می‌باشند و می‌توان از آنها  در ماکروویو استفاده کرد. برای ایجاد نقوش بر روی اینگونه ظرف‌ها از عکس‌برگردان یا استامپ که مقاوم در برابر درجه حرارت هستند استفاده می‌شود. ظروف آرکوپال نیز از نظر بهداشتی سالم بوده و برای سلامتی انسان مضر نمی‌باشند.

فاخره بهبهانی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها