خشکسالی امسال همچنان قربانی می‌گیرد

کارون تشنه؛ توانی برای نوازش چشم‌ها ندارد

خشکسالی و کم‌آبی، سواحل زیبای رودخانه کارون را از رونق انداخته است. آب رودخانه کارون که از مرکز شهر اهواز می‌گذرد، در حال حاضر کاهش شدیدی یافته به طوری که در برخی نقاط آن آب ساکن و مبدل به گندابی از جلبک‌ها شده است.
کد خبر: ۱۹۱۲۷۳

در سواحل زیبا و دیدنی رودخانه کارون دیگر خبری از طراوت و شادابی نیست و صخره‌های خشک  بستر رودخانه و سنگلاخ‌ها پدیدار شده‌اند و تنها در قسمتی از این رودخانه بزرگ یک نهر باریک باقی مانده است.

در حاشیه رودخانه کارون و سواحل آن دیگر خبری از آن همه لطافت و نسیم خنکی که هر از گاهی بر اثر نوازش باد از آب بسیار سرد رودخانه تا شعاع چند متری منطقه را پر می‌کرد، نیست.

کاهش شدید آب رودخانه کارون باعث شده تا سواحل زیبا و تفریحگاه آن به محلی برای تجمع حشرات و حیوانات موذی تبدیل شود.

برخی از مسافران که از این منطقه دیدن می‌کنند از بوی تعفن ناشی از گنداب‌ها، ابراز نارضایتی می‌کنند.

بروز پدیده خشکسالی و کاهش آب رودخانه کارون و ورود زیان‌های زیست‌محیطی باعث افسوس ساکنان اهواز و گردشگران شده است.

برخی از شهروندان اهوازی می‌گویند: چنین وضعیتی سابقه نداشته و بسیار جای تاسف است که یکی از زیباترین مراکز گردشگری خوزستان اکنون به این روز افتاده است.

برخی مسوولان استانی نیز بروز چنین پدیده‌ای را بی‌سابقه و بحرانی اعلام کرد‌ه‌اند و بر ضرورت اقدام سریع برای ایجاد شرایط مناسب و رفع این بحران تاکید می‌کنند.

مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار جام‌جم با ابراز تاسف و نگرانی از وضعیت رودخانه کارون و کاهش بازدید گردشگران به دلیل کمی آب، گفت: با توجه به کاهش دبی رودخانه و هدایت فاضلاب به کارون علاوه بر کاهش آب، آلودگی آب نیز از حد معمول بالاتر رفته که در نتیجه برای وضعیت فیزیکی رودخانه و زیست‌مندان مشکلاتی ایجاد کرده است.

هرمز محمودی‌راد افزود: آب رودخانه کارون به دلیل هدایت به تالاب‌های استان و وضعیت بحرانی حال حاضر آن تاثیر نامطلوبی بر تالاب‌های خوزستان خواهد گذاشت.

وی با اشاره به از بین رفتن خودپالایگی (تصفیه)‌ آب رودخانه کارون افزود: چنین وضعیت اسف‌باری باعث ایجاد بوی تعفن در حاشیه این رود شده است.

مدیرکل حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار جام‌جم با تایید کاهش آب رودخانه کارون گفت: در حال حاضر دبی رودخانه کارون از 160 متر مکعب بر ثانیه کمتر شده است.

شاپور رستمی در ادامه با بیان این که براساس ایجاد مدیریت بهینه مصرف آب، اولویت تامین این نعمت الهی در بخش‌های آب شرب روستایی، شهری، بخش کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست است، افزود: خوشبختانه با توجه به شرایط پدیده خشکسالی حاکم بر استان تاکنون در این بخش‌ها هیچ‌گونه مشکلی به وجود نیامده است، این در حالی است که منظره زیبا و گردشگری کارون تحت تاثیر شرایط منفی پدیده خشکسالی قرار گرفته است.

وی با اشاره به پرآب بودن رودخانه کارون در گذشته گفت: بسیاری از شهروندان با گذر از این رودخانه و مشاهده کاهش آب آن در حال حاضر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اهواز ــ سمیه غافلی، خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها