دکتر علی عجبشیری‌زاده دانشمند ایرانی دانشگاه تبریز، گرفتگی کل خورشید در منطقه Biysk سیبری در کشور روسیه را رصد حرفه‌ای می‌کند.
کد خبر: ۱۹۰۸۹۵

به گفته دکتر عجبشیری‌زاده، این گرفتگی کل خورشید در 11 مرداد امسال به مدت 2 دقیقه و 40 ثانیه در مجاورت خط مرکزی سایه صورت خواهد گرفت که از سوی  دانشمندان جهانی این خورشید گرفتگی رصد خواهد شد.

استاد دانشگاه تبریز، بیشترین مدت زمان گرفتگی جزئی خورشید درکشورمان رادر همان روز به ترتیب در شهرهای مشهد، بجنورد و گرگان به میزان 1/40، 6/38 و 5/32 در صد در ساعت‌های 22/39/14، 07/35/14 و 49/33/14 اعلام کردو افزود: کمترین در صد گرفتگی خورشید در کشورمان در شهر آبادان به میزان 9/10 در صد در ساعت 44/40/14 صورت خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر عجبشیری‌زاده تصریح کرد: میزان گرفتگی خورشید در همان تاریخ در تهران به مقدار 2/25 در صد در ساعت 07/33/14 و تبریز هم به میزان 6/21 درصد در ساعت 56/21/14 صورت خواهد گرفت.

وی مطالعه ناحیه تاج خورشید درهنگام رصد را بسیارحساس و مهم دانست و گفت: مطالعه  ناحیه تاج خورشیدی که در حالت عادی قابل رویت نمی‌باشد، بسیار مهم بوده و برای درک منشاء ساختار خورشید، ساختار ستارگان دیگر و کشف مجهولات ستارگان که به هیچ‌وجه رصد درون آنها امکان‌پذیر نیست، بسیار مهم است.

استاد دانشگاه تبریز یادآور شد: در این گروه رصد 32 نفر از گروه بین‌المللی خورشیدشناسان فرانسه به صورت گروهی این رصد علمی را انجام خواهند داد.

پروفسور عجبشیری‌زاده ارائه مقاله درخصوص مدل‌بندی میدان مغناطیسی ساختارهای تاج خورشیدی  مربوط به رصد (گرفت کلی خورشید 29 مارس 2006 در مصر) و شرکت در کارگاه بین‌المللی ماموریت‌های فضایی مربوط به آینده که 3 روز بعد از گرفت کلی 11 مرداد 87 و در  در دانشگاه Gornoـ‌  Altaysk و اقدام به داده برداری از اتمسفر زمین به وسلیه دستگاه EFM ( الکتریک فیلد متر) برای پیش بینی دقیق و نجومی زمین‌لرزه را از دیگر ماموریت‌های علمی این سفر اعلام کرد و افزود: در طول گرفتگی خورشید که به مدت 2 دقیقه و 40 ثانیه صورت خواهد گرفت، هوا تاریک شده و ستارگان و سایر سیارات پدیدار خواهند شد.

این سیزدهمین رصد گرفتگی کلی خورشید در جهان  است که از سوی دکتر عجبشیری‌زاده  صورت می‌گیرد. این استاد دانشگاه تبریز پیش از این رصد خورشید در مناطق کنیا، هاوایی، قزاقستان، ‌آنگولا،‌ چاد، سالوم را نیز انجام داده است.

البته دکتر عجبشیری یکی از ایرانی‌هایی است که به این سفر می‌رود و علاوه بر ایشان گروه‌ها و اساتید دیگری نیز به رصد خورشیدی در سیبری خواهد پرداخت.

تبریز - خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها