چهارمین جایزه «هرمن وایل» در رشته ریاضی فیزیک به دکتر محمد مهدی شیخ جباری ، فیزیک‌پیشه جوان ایرانی و رئیس پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به پاس نقش مهم وی در زمینه درک فیزیک تقارن‌ها اعطا شد.
کد خبر: ۱۸۹۰۹۷

به گزارش ایسنا ، مراسم اعطای جایزه 2008 هرمن وایل در بیست و هفتمین دوره کنفرانس علمی دوسالانه روش‌های نظریه گروه‌ها در فیزیک که از 13 تا 18 آگوست در شهر ایروان ارمنستان برگزار می‌شود، به وی اعطا خواهد شد.

این نشست از سوی مرکز بین‌المللی مطالعات پیشرفته و دپارتمان فیزیک دانشگاه دولتی ایروان با همکاری انستیتو مشترک تحقیق هسته‌ای روسیه میزبانی می‌شود.

جایزه وایل شامل یک گواهینامه، جایزه نقدی و هزینه شرکت در کنفرانس روش‌های نظریه گروه‌ها در فیزیک است.

دکتر شیخ جباری سال گذشته به عنوان برنده جایزه سالانه کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فن‌آوری سازمان کنفرانس اسلامی (کامستک) در رشته فیزیک و جایزه علمی مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام انتخاب شد.

دکتر شیخ جباری درباره جایزه هرمان ویل گفت: این جایزه که پس از مرگ ریاضی فیزیکدان مشهور آلمانی «هرمن کلائوس هوگووایل» به نام وی نامگذاری شد، از سوی کمیته دائمی کنفرانس علمی دوسالانه روش‌های نظریه گروه‌ها در فیزیک اهداء می‌شود و هدف از اعطای آن شناسایی محققان جوانی عنوان شده که زمینه اصلی تحقیقات آنها در حوزه درک فیزیک از طریق تقارن‌های عملی است.

وی با بیان این که این جایزه از سال 2002 اعطا شده است، خاطرنشان کرد: برندگان قبلی جایزه ادوارد فرنکل، از دانشگاه برکلی، نیکیتا نکرایف از IHES فرانسه و بوجکو باکالف از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی بوده‌اند.

شیخ جباری درباره نحوه انتخابش برای دریافت این جایزه گفت: برندگان جایزه از بین نامزدهای زیر 35 سال معرفی شده از سوی یک یا چند فیزیکدان به کمیته علمی انجام می‌شود که از این که از طرف چه کسانی نامزد شده‌ام اطلاع ندارم ولی کسب این جایزه به دلیل مجموعه تحقیقاتی بوده که در زمینه کاربرد هندسه غیر جا به جایی و فرمول‌بندی نظریه میدان‌های کوانتومی در هندسه غیر جا به جایی انجام داده‌ام.

دکتر شیخ جباری در سال 69 با کسب رتبه سوم کنکور سراسری در رشته الکترونیک به دانشگاه صنعتی شریف راه یافته و پس از تغییر رشته به فیزیک در سال 73 فارغ‌التحصیل شده و از سال 74 تحصیلات دکتری‌اش را در این رشته پی گرفته است.

وی پس از پایان مقطع دکتری در سال 76، حدود یک سال و نیم در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فعالیت کرده و پس از آن مدت دو سال در تریست ایتالیا و سه سال در دانشگاه استنفورد به تحقیق و فعالیت علمی و اموزشی اشتغال داشته است.

شیخ جباری از حدود سه سال و نیم پیش به کشور بازگشته و در حال حاضر به عنوان رییس پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فعالیت دارد.

کسب جایزه جوان خوارزمی در سال 81، کسب عنوان محقق برتر کشور در سال‌های 82 و 84 و جایزه بین‌المللی خوارزمی در سال 85 و عنوان استاد نمونه کشور در اردیبهشت ماه سال جاری از دیگر افتخارات علمی این محقق جوان است.

رئیس پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در پایان در پاسخ به این سوال که امکانات لازم برای انجام تحقیقات سطح بالا در زمینه فیزیک تا چه حد در کشور فراهم است گفت: امکانات مالی و زیرساخت‌های کارهای نظری تا حد مناسبی در پژوهشگاه وجود دارد و از طریق اینترنت امکان ارتباط با همکاران خارجی و مبادله اطلاعات را دارم. از جنبه دیگر که سفر به خارج و دعوت اساتید خارجی است نیز امکانات خوبی در پژوهشگاه وجود دارد و از این لحاظ امکان انجام کارهای علمی سطح بالا در حوزه تحقیقاتی‌ام در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کاملا فراهم است. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها