گفتگو با حسین چرخابی ، سرمربی سپاهان نوین‌

فوتبال ‌را ‌با ‌انگیزه‌ها ‌بازی‌ می‌کنند نه ‌اسم‌ها

مسابقه‌های لیگ دسته اول (جام‌آزادگان)‌ با تمام اوج و فرودهایش به پایان رسید و تیم سپاهان نوین که کمتر کسی برای صعود این تیم شانسی قائل بود، با شکست تیم پرمهره و مدعی استیل‌آذین، لیگ برتری شد.
کد خبر: ۱۸۱۸۶۶
به همین دلیل با حسین چرخابی مردی که این تیم را از لیگ مناطق به لیگ برتر هدایت کرد به گفتگو نشستیم که ماحصل آن در پی می‌آید:

جوان‌ها زیاد شما را نمی‌شناسند. کمی از سوابق ورزشی‌تان برایمان بگویید.

من فوتبالم را از تیم دارایی اصفهان شروع کردم. آن زمان 3 تیم در اصفهان با هم رقابت داشتند؛ دارایی، شاهین و تاج. البته تیم‌های زیادی حضور داشتند ولی این 3 تیم از سایر تیم‌ها مطرح‌تر بودند. در آن زمان دوستانی مثل علیرضا رحیمی (رئیس فعلی فدراسیون هندبال)‌، اکبر دادفرنیا (سرپرست ذوب‌آهن)‌، حسن آقاجان (دبیر هیات فوتبال اصفهان)‌ و هم‌ دوره‌ای و همبازیان ما بودند. قضیه مربوط به دهه 50 می‌شود.

چه زمانی مربیگری را آغاز کردید؟

در سال 58 مربیگری را با تیم تام اصفهان شروع کردم و تا سال 71 با تام بودم. در آن سال تام اصفهان قهرمان دسته دوم ایران شد و قرار بود در لیگ آزادگان شرکت کند. اما مدیریت باشگاه زیربار هزینه‌های این تیم نرفت و امتیاز آن واگذار شد.

یعنی تام اصفهان منحل شد؟

خیلی‌ها نمی‌دانند که آن زمان ذوب‌آهن اصفهان امتیاز تام را خرید و الان که ذوب‌آهن در لیگ برتر حضور دارد، از همان امتیاز تام استفاده می‌کند و خود ذوب‌آهن مستقلا به لیگ دسته یک صعود نکرد. بعد از آن من به تیم ذوب‌آهن و بعد به پلی‌اکریل در لیگ آزادگان و بعد به سپاهان آمدم و سال 82 با امیدهای سپاهان قهرمان ایران شدیم.

سپاهان نوین چگونه متولد شد؟

سال 83 تیم سپاهان نوین تاسیس شد. در آن زمان مجوز لازم اخذ شد و در آن برهه از زمان با جمع‌آوری بازیکنان امید سپاهان تیم را تشکیل دادیم و سپس در مسابقه‌های مناطق شرکت کردیم و قهرمان شدیم. سال 84 در لیگ دسته سوم قهرمان شدیم و به لیگ دسته دوم آمدیم. سال 85 در لیگ دسته دوم قهرمان شدیم و به لیگ آزادگان آمدیم و در این فصل که گذشت، توانستیم در لیگ آزادگان دوم شویم و همان طور که می‌دانید، پس از شکست استیل آذین به لیگ برتر صعود کردیم.

پس می‌توان ادعا کرد که شما از صفر شروع کردید.

دقیقا اشاره درستی داشتید. ما پله‌پله پیش رفتیم. ما امتیاز هیچ تیمی را نخریدیم و از صفر شروع کردیم. اینجا یک سوال بزرگ برای من مطرح می‌شود. آخر این چه فوتبالی است که با پول‌های کلان امتیاز تیم‌ها مثل کالا خرید و فروش می‌شود؟ در کدامیک از لیگ‌های معتبر دنیا شما شاهد چنین موضوعی هستید؟ اگر پیدا کردید من به شما جایزه می‌دهم.

به هر حال بعضی‌ها دوست دارند از امکانات مالی خود استفاده کنند.

فرض کنید من آدم پولداری هستم و استادیوم آزادی را با تمام سالن‌هایش می‌خرم. آیا در این صورت من به ورزش مملکت کمکی کرده‌ام؟ اما اگر بیایم و با سرمایه‌ام یک استادیوم جدید بسازم دیگر ما یک استادیوم آزادی نخواهیم داشت، بلکه دو تا داریم. حالا در فوتبال هم همین است. وقتی ما از صفر شروع می‌کنیم و با یک عده بازیکنان جوان و گمنام کار را آغاز می‌نماییم خیلی پرارزش‌تر است تا این‌که امتیاز یک تیم را بخریم و با یک‌سری بازیکن اسمی در مسابقه‌ها حاضر شویم. همین الان تیم صنعت نفت نوین هم تشکیل شده است. مس کرمان و تراکتورسازی همچنین اقداماتی را شروع کرده‌اند. من به شما قول می‌دهم از سال آینده تیمهای دیگری نیز اقدام به تشکیل تیم دوم خواهند کرد. آیا این برنامه به نفع ورزش ایران نیست؟

مجموعا سپاهان نوین در سال جاری چقدر هزینه کرد؟

شاید باورتان نشود، مجموعا 400 میلیون تومان، یعنی تمام هزینه‌ها شامل قراداد و حقوق و خورد و خوراک و لباس، ایاب و ذهاب و... البته من قصد دخالت ندارم، ولی حتما خودتان می‌دانید که استیل‌آذین چند میلیارد تومان هزینه کرد؟!

میزان استعدادها را در فوتبال اصفهان تا چه حد می‌بینید؟

در اصفهان و با وجود استعدادهای زیاد همیشه این سوال برای من مطرح بود، که چرا باید اینقدر دنبال بازیکن غیر بومی باشیم؟

در تیم سپاهان‌نوین 99 درصد بازیکنان بومی بودند و فقط یک بازیکن خارجی به نام کبیربلو (نیجریه‌ای) داشتیم و بس. براستی چه دلیلی وجود دارد که این همه دنبال بازیکن خارجی برویم؟ کافی است کمی به خودمان زحمت بدهیم و این استعدادها را شناسایی کنیم.

زمانی که شنیدید باید با استیل‌آذین بازی کنید، هراس نداشتید؟

نه ترسی نداشتیم. قبلا هم شرایط مشابهی را تجربه کرده بودیم. بگذارید موضوعی را بگویم که باز هم خیلی‌ها از آن آگاه نیستند. زمانی که سپاهان نوین در دسته‌ سوم بود، ما در جام حذفی تا مرحله یک چهارم‌نهایی پیش رفتیم و حتی تیم شهید قندی (که آن زمان در لیگ برتر حضور داشت)‌ را حذف کردیم. در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل صباباتری (که آن زمان علی دایی را به عنوان بازیکن در ترکیب داشت)‌ قرار گرفتیم. اگر صباباتری را شکست می‌دادیم حریف سپاهان اصفهان در نیمه‌نهایی می‌شدیم. ولی افسوس که در بازی با صباباتری دقیقه 118 گل خوردیم و بازی را به حریف واگذار کردیم. آن زمان صباباتری مهره‌های نامداری در اختیار داشت و از استیل‌آذین فعلی قوی‌تر بود. بنابراین برای مقابله با استیل‌آذین روی بازیکنان تیم از لحاظ روحی روانی کار کردیم تا آنان با اعتماد به نفس لازم در میدان ظاهر شوند.

آینده این تیم را چطور می‌بینید؟

اگر سنگی جلوی پای سپاهان نوین انداخته نشود، مطمئن باشید یکی از تیم‌های خوب لیگ‌برتر خواهد شد.

چه سنگی؟

به هر حال فوتبال است و هزار اتفاق. ولی من آینده این تیم را بسیار روشن می‌بینم.

با همین نفرات می‌خواهید ادامه بدهید؟

اسکلت تیم را حفظ و آن را تقویت می‌کنیم.

از نظر سازمانی سپاهان نوین چه ارتباطی با سپاهان دارد؟

هیچ، مجوز این دو تیم کاملا مجزاست و دو مدیر عامل مختلف دارند. فقط اسپانسر سپاهان نوین فولاد مبارکه است.

جریان این شایعه که می‌گویند سپاهان نوین واگذار می‌شود، چیست؟

این حرف‌ها قبل از بازی‌های پلی‌آف هم مطرح بود تا بتوانند روحیه تیم ما را تضعیف کنند. خوشبختانه استاندار اصفهان و شهردار و مدیرکل تربیت بدنی و سایر مسوولان اصفهانی حمایت کامل خود را از سپاهان نوین اعلام کردند.

به لیگ برتر فکر نمی‌کنم‌

پیش‌بینی نمی‌کردم تیم به لیگ برتر بیاید. در ابتدای کار حداکثر فکر می‌کردم که جزو 6 تیم برتر باشیم، ولی هر چه از زمان بازی‌ها گذشت، احساس کردیم چیزی از تیم‌های دیگر کم نداریم.

حقیقت این است که بیشتر بازیکن‌های مطرح از سوی روزنامه‌ها و به‌راه انداختن تبلیغات کاذب مطرح می‌شوند. متاسفانه الان به توانایی‌های بازیکنان چندان توجه نمی‌شود و فقط اسم‌ها مطرح هستند. در همین مسابقه‌های دسته یک بازیکنانی هستند که 8، 9 کیلومتر در طول بازی می‌دوند و بهترین عملکرد را نشان می‌دهند، اما مطرح نمی‌شوند؛ ولی فلان بازیکن که یک زمان در لیگ برتر بازی کرده و حالا به خاطر پول یا هر مساله دیگری به لیگ یک آمده، مورد توجه همه قرار می‌گیرد. دید من این‌گونه نیست. فوتبال را بازیکنان باانگیزه و توانمند بازی می‌کنند نه بازیکنان معروف. البته منکر بازیکن حرفه‌‌ای نیستم.

محمد طاهری‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها