با هدف جمع‌آوری سرریز جمعتی شهر اراک

شهر جدید امیرکبیر در اتوبان اراک به قم احداث می‌شود

شهر جدید امیرکبیر با هدف جمع‌آوری سرریز جمعتی شهر اراک، براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در کیلومتر 35 اتوبان اراک به قم احداث خواهد شد.
کد خبر: ۱۷۴۶۷۹

سعید بیرامعلی، مدیرشهر جدید امیر کبیر در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود: شهر اراک تنها ظرفیت جمعیت 450 هزار نفر را دارد و بیش از این تعداد نمی‌تواند خدمات به اهالی خود ارائه کند که این موضوع در سال 71 از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مورد توجه قرار گرفت و برای جلوگیری از ایجاد مشکلات ناشی از افزایش و سرریز جمعیت احداث این شهر در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که در سفر دولت به استان مرکزی مطالعه عملیات اجرایی این شهر در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: با تهیه طرح جامع این شهر و تصویب آن در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان اقدامات اولیه برای آغاز عملیات اجرایی این شهر آغاز خواهد شد.

بیرامعلی گفت: براساس پیش‌بینی صورت گرفته ، این شهر چهار هزار و 500 متر مربع مساحت دارد که از جنوب به محور ارتباطی اراک و قم و روستای ابراهیم آباد ، از شمال به راه‌آهن سراسری تهران جنوب و تپه‌های اطراف محدود می‌شود.

به گفته وی ، ارتفاع یکهزارو 900 متری از سطح دریا ، امکانات بالقوه کشاورزی ، نزدیکی به راه‌های ارتباطی ، مرغوبیت بالای زمین‌های منطقه و نیز نزدیکی به خطوط انتقال نیرو از مزیت‌های در نظر گرفته شده درخصوص ایجاد این شهر است که در صورت احداث آن بسیاری از امکانات در این منطقه به سهولت در اختیار ساکنان قرار خواهد گرفت.

بیرامعلی با بیان این که در مرحله اول اجرای این طرح پیش بینی جذب 35 هزار نفر در این شهر تا سال 1395صورت گرفته است، گفت: در مرحله دوم اجرای این طرح تا سال 1405 انتظار می‌رود جمعیت این شهر به 66 هزار تن افزایش یافته و در نهایت این تعداد به یکصد هزار تن برسد.

مدیرعامل شهر جدید امیرکبیر در خصوص نقشه‌های تدوین شده در طراحی این شهر خاطرنشان کرد: در طراحی صورت گرفته شهر امیرکبیر به سه حوزه مسکونی ، صنعتی و کشاورزی تقسیم بندی شده است که سهم هر یک از آنها کاملا براساس استانداردها تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مساحت شهر یکهزارو 200 هکتار به قسمت مسکونی ، 100 هکتار واحدهای آموزشی وعلمی ، کشاورزی وگلخانه‌ای 550 هکتار ، 65 هکتارخانه باغ ، 323 هکتار کارگاه‌های شهری ، 127 هکتار فضای سبز ، خدمات محله‌ای 60 هکتار ، خدمات ناحیه‌ای 70 هکتار ، 35 هکتار خدمات شهری درجه یک ، سه هکتار فضاهای تفریحی و تاسیسات شهری 33 هکتار پیش بینی شده است.

بیرامعلی تاکید کرد: در این شهر تمامی نیازهای لازم برای شهری ایده‌آل و متناسب با نیازهای روز بر اساس سرانه‌ها مشخص شده است.


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها