در یکی دو روز گذشته 2 اتفاق درباره 2 کتاب از یک نویسنده رخ داده است که بسیار جالب، عبرت‌آموز و هشداردهنده است.
کد خبر: ۱۷۳۹۰۷
الف: رمان بیوتن از رضا امیرخانی که با تیراژ 4400 نسخه از طرف یک ناشر خصوصی در آستانه نمایشگاه کتاب منتشر شده بود، در عرض 8 روز به چاپ دوم رسید.

ب: رمان «من او» از همین نویسنده که توسط یک ناشر دولتی منتشر شده و با استقبال گسترده مخاطبان در ماه‌های گذشته به چاپ شانزدهم رسیده بود، در نمایشگاه کتاب تهران برای عرضه به مخاطبان وجود ندارد.

نکته اول: هنوز برای قضاوت درباره رمان بیوتن زمان کافی سپری نشده است، بنابراین مخاطبان این کتاب که استقبالشان موجب تجدید چاپ آن شده، ریشه در «من او» و دیگر آثار امیرخانی دارند که متاسفانه در غرفه سوره مهر تتمه آن هم به فروش رفته و ناشر محترم  که اتفاقا در مدیریت تازه‌اش بسیار موفق بوده  به این موضوع بی‌توجه بوده است.

اگر سیل مشتاقان ادبیات داستانی برای خرید «بیوتن» مراجعه می‌کنند، این اقبال به دلیل اعتمادی است که نویسنده اثر در کتاب‌های قبلی‌اش ایجاد کرده است. یک ناشر خصوصی  فقط به دلیل خصوصی بودنش  این اعتمادسازی را غنیمت شمرده و با جلب رضایت  نویسنده، اثر را برای چاپ می‌خرد و در گرماگرم نمایشگاه و مشتری با هوشیاری و پیگیری، چاپ دوم آن را هم به غرفه اش می‌رساند. در حالی که ناشر دولتی  فقط به دلیل دولتی بودن  اعتنایی به اعتماد میان نویسنده و اثر نمی‌کند و براحتی از کنار این رویداد می‌گذرد و در کمال خونسردی شاهد مراجعانی می‌شود که برای خرید رمان «من او» می‌آیند و دست خالی بازمی‌گردند. تصور کنیم اگر ناشر بسیاری از آثار فخیم، موسسات خصوصی بودند چه حجم قابل اعتنایی از این آثار به دست مخاطب می‌رسید.

نکته دوم: رسیدن به چاپ دوم با تیراژ 4400 نسخه در 8 روز عبرت‌آموز است از آن جهت که تعداد مخاطبان ادبیات فخیم و اصیل بسیار بیشتر از آن رقمی است که برخی نویسندگان یا رسانه‌ها القا می‌کنند. به عبارت بهتر، سطح سلیقه مخاطبان ادبیات در حدی هست که نتوان آثار کم‌مایه را عرضه کرد و استقبال نکردن از آن را به عوام بودن مردم نسبت داد.


ابراهیم زاهدی مطلق‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها