کارشناس ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: بیشتر بناهای تاریخی به خصوص سقانفارها بدلیل سازه‌های چوبی و خاصیت پوسیدگی سریع آن در حال تخریب است.
کد خبر: ۱۶۷۹۸۸

به گزارش ایسنا ، مریم مددی اظهار کرد: تاکنون 622 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده که از این تعداد 170 اثر مربوط به سال گذشته است.

وی افزود: این 170 اثر شامل 48 ثپه، 21 سقانفار، 18 حمام، 16 پل، 15 بنای معروف به امامزاده، 13 مسجد، شش مدرسه، شش مقبره، پنج تکیه، چهار خانه، چهار قبرستان، چهار ساختمان اداری، چهار محوطه، دو حسینیه، دو قلعه، برج، یک قنات، یک راه باستانی و یک حوضه علمیه می‌شود.

مددی یادآور شد: در این میان 75 اثر ثبت شده دوره قاجار آثاری چون سقانفار، حمام، مسجد، مدرسه، مقبره، تکیه، خانه و حسینیه نیز به چشم می‌خورد.

وی با بیان این که اکثر ساختمان‌های اداری ثبت شده مربوط به دوره پهلوی است، گفت: بیشتر تپه‌ها متعلق به عصر آهن و قبل از اسلام بوده و بناهای معروف به امامزاده نیز به دوره قاجار و قرن هفت و هشت تعلق دارد.

کارشناس ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: بیشتر این بناها به خصوص سقانفارها بدلیل سازه‌های چوبی و خاصیت پوسیدگی سریع آن در حال تخریب است و نیاز به مرمت اضطراری دارد که در صورت تأمین اعتبار، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها