یک کارشناس مسائل زیست محیطی گفت: تالاب استیل آستارا که یکی از مهمترین قطبهای گردشگری استان است در معرض مشکلات زیست محیطی قرار گرفته و ادامه این روند می تواند منجر به نابودی این تالاب زیبا شود.
کد خبر: ۱۶۳۷۹۸

برهان علیزاده در گفتگو مهر افزود: استقرار کارخانه آسفالت در حاشیه و ساحل تالاب، رها سازی انبوه زباله در حریم تالاب و ورود فاضلاب واحدهای مستقر در اطراف تالاب از جمله مشکلات و معضلات عمده زیست محیطی این تالاب ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه تالاب استیل آستارا یکی از مناطق مهم  نمونه گردشگری گیلان است، اظهار داشت: تمهیدات و رویکرد ویژه برای حفاظت و رهایی بخشی از وضعیت آلودگی زیست محیطی این موهبت الهی، یک ضرورت است.

علیزاده خاطر نشان کرد: تالاب استیل آستارا با 138 هکتار مساحت و گنجایش حدود 156 هزار متر مکعب آب در بین جاده آسفالته آستارا - تالش قرار گرفته است.

وی گفت: این تالاب به رغم قرار گرفتن در بین جاده و کوه استیل و همجواری با هتل بین المللی اسپیناس، سالانه پذیرایی هزاران پرنده مهاجر جوجه آور است.

علیزاده همچنین وجود درختان شناور توسکا در این محیط آبی را از ویژگی های منحصر به فرد تالاب استیل آستارا دانست و افزود: تالاب استیل منبع مناسبی برای تامین آب 400 هکتار شالیزار منطقه اطراف است.

این کارشناس مسائل زیست محیطی در ادامه به اهمیت تالابها در جهان و ایران اشاره کرد و گفت: هنوز خاصیت تالابها در کره زمین بر انسان معلوم نشده است لذا با پیشرفت علم و درک انسان نسبت به طبیعت زوایای ناشناخته این دنیاهای نهفته در گوشه  گوشه دنیا بر وی آشکار می شود.

علیزاده یادآورشد: حفاظت در برابر نیروهای طبیعی، نگهداری مواد مغذی، تولید انرژی، تفرج، توریسم، اهمیت اجتماعی، فرهنگی، تحقیقاتی، آموزشی و کمک به حفظ فرآیندها و نظام های طبیعی موجود از بدیهی ترین اهمیت های این نعمت الهی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها