جانشین دبیرکل‌ستادمبارزه‌با‌موادمخدر‌خبر‌داد

دستگیری 14 هزار قاچاقچی مواد مخدر

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام کاهش 25 درصد مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در سال جاری از دستگیری14 هزار و 696 قاچاقچی مواد مخدر در سال 86 خبر داد.
کد خبر: ۱۶۲۷۷۶

به گزارش فارس، محمدرضا جهانی امروز در مجتمع فرهنگی شقایق ستاد مبارزه با مواد مخدر، در جمع خبرنگاران، افزود:‌ طی 11 ماه گذشته در مجموع 565 هزار و 900 کیلو کشفیات انواع مواد مخدر داشتیم که نسبت به سال قبل با کشفیات 375 هزار و 974 کیلوگرم انواع مواد 51 درصد رشد دارد.

کشفیات و دستگیری‌ها

وی ادامه داد: از این میزان مواد کشف شده 27 هزار و 108 کیلوگرم آن شامل هروئین، کریستال، کراک و 5/10 کیلوگرم مرفین است که اگر این مواد را بر مقیاس تریاک محاسبه کنیم کل کشفیات مواد مخدر بر حسب تریاک در 11ماه گذشته معادل 750 کیلوگرم است زیرا هر یک کیلو از این مواد معادل 7 تا 10 کیلو گرم تریاک است.

وی گفت: امسال در کشف کوکائین کاهش داشتیم که نشانه کمتر وارد شدن این ماده خطرناک به کشور است، کوکائین بسیار گران است و در کشورهای آمریکای جنوبی مانند پرو، کلمبیا و بولیوی کشت می‌شود، بیشترین مصرف کنندگان این ماده در قاره آمریکا و بعد از آن اروپا هستند.

جهانی افزود: مصرف 3 ماه یک خانواده دو نفره که کوکائین مصرف می‌کنند 20 میلیون تومان هزینه در بر دارد.
وی گفت: امسال در زمینه دستگیری اشرار مرتبط با مواد مخدر 30 درصد افزایش داشتیم و با محاسبه رابطان این اشرار این دستگیری‌ها 39 درصد رشد داشت، دستگیری قاچاقچیان مواد نیز امسال با 33 درصد افزایش به 14 هزار و 696 نفر رسید و دستگیری نگهدارندگان مواد نیز امسال با 32 درصد افزایش به 25 هزار و 695 نفر رسید.

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: دستگیری معتادان و مصرف کنندگان مواد نیز با توجه به رویکرد درمان محور مبارزه با مواد در کشور 16 درصد کاهش داشت زیرا فقط معتادانی دستگیر می‌شوند که در برابر درمان مقاومت نشان می‌دهند، عملیات و پاکسازی اماکن نیز امسال 55 درصد رشد داشت و 2316 عملیات پاکسازی داشتیم، درگیری مسلحانه نیز با 54 درصد افزایش به 676 مورد رسید.

جهانی گفت: کشته های اشرار در این درگیری‌ها نیز با 36 درصد افزایش تاکنون به 301 نفر رسیده است و شهدای مبارزه با مواد مخدر نیز با 40 درصد کاهش در 11 ماه گذشته به 33 نفر رسید که نشانه اطلاعاتی شدن و قویتر شدن مبارزه با قاچاقچیان مواد در استانهای شرقی کشور است.  به گفته وی طی سال جاری 2225 باند مواد مخدر متلاشی شد.

مرگ معتادان

وی در مورد میزان مرگ ناشی از اعتیاد نیز گفت: امسال مرگ و میر ناشی از اعتیاد از روزی 12 نفر به روزی 9 نفر کاهش یافت که کاهش 25 درصدی نشان می‌دهد، با اجرای طرح نجات نیز 19 هزار و 900 معتاد شناسایی شدند، تصور اولیه بود که با 50 هزار معتاد تزریقی پر خطر مواجه شویم ولی هر چقدر هم که دستگیریها تکراری شد آمار این معتادان افزایش نیافت.

وی گفت: معتادان تزریقی پر خطر نمی‌توانند پنهان شوند زیرا مصرف روزمره و حتی چند بار در روز دارند.

انهدام 60 تن مواد در هفته جاری

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از انهدام و امحای حدود 60 هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر غیر قابل استحصال برای دارو طی هفته جاری خبر داد که 2400 کیلوی آن در تهران، 5 هزار کیلوگرم آن در استان فارس، 400 کیلو در بوشهر، 15 هزار کیلو در کرمان، 5200 کیلو در هرمزگان، 30 هزار کیلو در زاهدان، 7300 کیلو مواد در خراسان جنوبی، 1800 در یزد،‌ 2500 کیلوگرم در خراسان رضوی که بیشتر آن حشیش است، البته انهدام در خوزستان نیز انجام می‌شود که فعلاً به تاخیر افتاده است.

وی ادامه داد: اولین دستگاه خودپرداز رایگان سرنگ، باند، چسب و کاندوم نیز پس از اصلاحات لازم تا 20 اسفند در ایران ساخته می شود و در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر برای نصب در یکی از محلات آسیب خیر جنوب تهران نزدیک یکی از مراکز DIC قرار می‌گیرد که اگر کارآمد باشد سال آینده این کار در شهرهای دیگر کشور نیز اجرایی می‌شود.

هشدار درباره نورجزیک

وی در بخش دیگری از سخنان خود با هشدار نسبت به مصرف نورجزیک(NORGESIC) که به اشتباه به عنوان یک ماده ترک دهنده معرفی شده است گفت:‌ نورجیزیک یک ماده شل کننده عضلات است که شامل 3ترکیب دارویی شامل اورفنادرین سیترات، کورتون و مرفین یا بوپرنورفین است که در ایران به صورت کاملاً غیر استریل توسط کارگران افغان در وانهای حمام تولید می‌شود و به صورت غیر بهداشتی در غیر استاندارد ریخته می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف این ماده ممکن است ابتدا موجب چاق شدن معتاد شود اما مرگ ناگهانی ناشی از شوک حساسیتی، پوکی استخوان، تغییر شکل استخوانبندی سر و سندروم کوشینگ که آسیب جدی به غده فوق کلیوی است از عوارض اصلی این ماده خطرناک است که قاچاقچیان مواد آن را تبلیغ کرده‌اند و بیش از همه در کرمانشاه کشفیات این ماده خطرناک را داشته‌ایم.

مبارزه با الکل در حال بررسی است

وی در مورد تغییر نام ستاد مبارزه بامواد مخدر به ستاد مبارزه با اعتیاد و پوشش مبارزه با دخانیات و الکل نیز توضیح داد: پس از بررسی های انجام شده با توجه به قانونی بودن مصرف دخانیات، تامین بخشی از منابع دولتی از طریق توزیع مواد دخانی و مسئولیت وزارت بهداشت در این زمینه مبارزه با دخانیات در ستاد منتفی شد اما در مورد الکل بررسی موضوع همچنان ادامه دارد.

وی گفت: برای تصمیم گیری در مورد مبارزه با اعتیاد به الکل به اطلاعات بیشتری در مورد میزان مصرف و نحوه توزیع و عوارض آن در کشور داریم و سوالات زیادی در این زمینه هنوز مطرح است.

جهانی همچنین از حضور سردار اسماعیل احمدی مقدم، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در کنفرانس بین‌المللی سالانه مواد مخدر در وین معروف به CND در 20 اسفند امسال خبر داد و گفت: در این کنفرانس علاوه بر ارائه گزارش کاملی از فعالیتهای مبارزاتی ایران علیه مواد مخدر، فیلمی از این مبارزات در ایران نیز به نمایش در می‌آید، ضمن اینکه نمایشگاه فعالیتهای مبارزاتی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد نیز در این کنفرانس برپا می‌شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها