احداث "گنجینه مردم شناسی" تاریخ، فرهنگ و تمدن گذشته استان ایلام را بیش از پیش نمایان کرده است. به گزارش مهر ، استان ایلام با داشتن یک هزار آثار تاریخی در مناطق مختلف خود یکی از مناطق تاریخی در کشور محسوب می شود.
کد خبر: ۱۵۹۹۳۵

در سالهای اخیر یکی از کارهای بسیار خوبی که در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام برای نشان دادن تمدن و فرهنگ و تاریخ گذشته این استان که بسیار ناشانخته بوده اند، صورت گرفته است احداث یک "گنجینه مردم شناسی" در این استان بوده است.

این گنجینه مردم شناسی که در " قلعه والی " ( یکی از قلعه های باستانی در استان ایلام ) واقع است در سه مرحله ساخته شده است که دو مرحله آن به طور کامل تکمیل شده است و مرحله سوم آن نیز در حال ساخت است.

در بخش اول این گنجینه مردم شناسی، آداب و رسوم مناطق مختلف تاریخی در این استان به ویژه دوران "والیان پشتکوه" با استفاده از طرحهای بسیار زیبا در موزه به نمایش گذاشته شده است.

در بخش دیگر این گنجینه مردم شناسی، نحوه پوشش و نوع لباس رایج محلی مردم استان ایلام در معرض دید عموم قرار گرفته است در این بخش ماکت های مخصوص به شکل انسان ساخته شده است و نوع لباس های محلی و انواع پوشش ها را بر تن این ماکت ها قرار داده اند و انواع مختلف ابزارهای سفالی و سنگی هر یک در اتاقهای جداگانه با توجه به قومیت قرار داده شده اند.

در بخش سوم و پایانی این گنجینه که در حال ساخت است، کار نور پردازی داخل اتاق ها، نمایش سنت مردم ایلام مربوط به ایلات و طوایف مختلف است که خود دارای جاذبه بسیار زیادی است.

نمایش سنتی "کمر" که یک عزاداری سنتی محلی است که در قالب ماکت به نمایش گذاشته شده است جلوه خاصی به این گنجینه بخشیده است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: کار تکمیل این گنجینه ارزشمند در استان ایلام تا حدود شش ماه دیگر به پایان می رسد.

فریدون محمدی اظهار داشت: برای ساخت مرحله پایانی این گنجینه یک میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی این استان و آثار متعدد تاریخی موجود در این استان خاطرنشان کرد: امیدواریم در سالهای آینده با توجه به پیشرفت این استان در زمینه گردشگری و داشتن جاذبه های متعدد یکی از قطبهای گردشگری در کشور باشیم.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها