پس از هشدار مشاور ویژه گوردون براون دایر بر این که ادعاهای امریکا را درباره توانایی نظامی ایران باید با احتیاط فراوان شنید ، روابط دیپلماتیک بین انگلیس و امریکا بر سر ایران تحت فشار روزافزون قرار دارد.
کد خبر: ۱۴۸۳۶۸

در شرایطی که یک گروه تبلیغاتی نومحافظهکار که ارتباطاتی با کاخ سفید دارد، ادعا میکند ایران تهدیدی مستقیم برای امریکا است، پاتریک مرسر، مشاور ویژه نخستوزیر انگلیس گفت: نسبت به هر توجیه امریکا برای حمله به ایران باید با تردید نگاه کرد.
مرسر، که اخیرا به تهران رفته بود، گفت نگرانی فزاینده درباره مدارک ظاهری که امریکا برای درگیری نظامی با ایران آماده میکند، وجود دارد.
مرسر، که ماه گذشته پستی را به عنوان مشاور دولت براون پذیرفت، گفت: همه آنچه که در تهران بودم شنیدم این بود که مقامات انگلیسی میگفتند: «درباره آنچه که از امریکا میشنوید، مراقب باشید.» من نمیخواهم بگویم که این الزاما نادرست است اما باید آنها را با احتیاط فراوان شنید. آیا این ادبیات سیاسی امریکا است، تبلیغات است یا حقیقت؛
با این حال وی گفت: فرماندهان نظامی انگلیس درباره موضوع ایران با همتایان امریکایی خود بحث کرده بودند، اگرچه پیشنهاد حمایت از حمله هوایی به رهبری امریکا به ایران، داده نشد.
«ایران یک مساله است، در این باره شکی وجود ندارد. آنچه درباره ایران انجام خواهد شد شامل حداقل تلاش دیپلماتیک انگلیس خواهد بود.»
در این حال، یک گروه تبلیغاتی نومحافظهکار، که بودجه کلانی دارد و دارای پیوندهایی با کاخ سفید است، وانمود میکند ایران خطری برای امریکا و اسرائیل است و باید متوقف شود.
این سازمان به نام «دیدهبان آزادی» در مارس به وسیله تعدادی میلیاردر تشکیل شد. منتقدان میگویند این سازمان یک صندوق نومحافظهکار و جبههای برای سیاستهای کاخ سفید، به ویژه دیک چنی معاون جورج بوش برای انجام فعالیتهای غیرقانونی است.
این گروه 15 میلیون دلار برای تبلیغات به رسانههای امریکایی پرداخته تا به نفع سیاست بوش در عراق در شرایطی که کنگره امریکا مشغول رسیدگی به گزارش ژنرال پترائوس بود، تبلیغ کنند.
این گروه در آن آگهیها حملات تروریستی 11 سپتامبر را به طور مستقیم به جنگ در عراق ارتباط داده بود، در حالی که کمیسیون 11 سپتامبر در گزارش خود هرگونه رابطهای بین حملات 11 سپتامبر و جنگ عراق را رد کرده است.
این گروه در تازهترین آگهیهای خود احمدینژاد رئیس جمهور ایران را «تروریست» معرفی کرده است.
به نوشته نیویورک تایمز این گروه در نظر دارد بودجه تشکیل هیاتی خصوصی از کارشناسان اسلام را تامین کند تا ایران را تهدیدی مستقیم برای امریکا جلوه دهند.
گروه فوق روابط نزدیکی با کاخ سفید دارد: برادلی بلیکمن ، رئیس آن ، از دستیاران سابق بوش است. از جمله بنیانگذاران آن مل سمبلر ، بازرگانی است که پول فراوانی برای شمارش دوباره آرای انتخابات سال 2000 فلوریدا خرج کرد و بوش را برای اولین بار به ریاست جمهوری امریکا رساند. از دیگر بنیانگذاران آن اری فلیشر منشی مطبوعاتی سابق کاخ سفید است.
اما ارتباط این گروه با چنی از همه نیرومندتر است تا حدی که باعث شده عده زیادی فکر کنند این سازمان در عمل مخلوق خود او است. این گروه در ماه مارس ، پس از اجلاسی از ائتلاف یهودیان جمهوریخواه که چنی از سخنرانان اصلی آن بود ، تشکیل شد.
ماه گذشته آشکار شد که چنی از تعدادی از سازمانهای مشورتی جناح راست آمریکا خواسته است زمینه را برای شروع جنگ علیه ایران آماده کنند.

منبع: آبزرور
مترجم: علی کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها