ژنرال پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان حالا در کنار معضل تندروهای طالبان، فشارهای سیاسی شدید داخلی و خارجی و رجزخوانیهای یک بند بی نظیر بوتو برای در آوردن لباس نظامیاش؛ با یک خطر و تهدید تازه مواجه شده است:
کد خبر: ۱۴۳۴۵۹

بازگشت نواز شریف به پاکستان. کسی که ژنرال، او را در یک کودتای نظامی در سال 1999 از قدرت به زیر کشید و با اتهاماتی از جمله فساد مالی، توطئه برای قتل رئیس ستاد ارتش و همکاری با تروریسم محاکمه و نهایتا با انعقاد یک تفاهمنامه توهینآمیز او را به عربستان تبعید کرد.
نواز شریف برای ژنرال پرویز مشرف از بینظیر بوتو خطرناکتر است. اگرچه بینظیر بوتو نیز در زمره دشمنان سیاسی ژنرال هم پیمان با امریکا است اما شریف در عرصه سیاسی زخمی بسیار عمیق و دیرینه از پرویز مشرف به یادگار دارد که فراموش کردن آن و نشستن بر یک سفره سیاسی با او بسیار محال مینماید.
در حالی که بی نظیر بوتو حداقل یکبار در یک ماه گذشته حاضر به دیدار و مذاکره با ژنرال رو به افول شد و گویا در نهان به توافقهایی نیز با او دست یافت.
نواز شریف که با استناد به حکم چند روز پیش دیوان عالی پاکستان مجاز به بازگشت از تبعید شده، هرگونه سازش با مشرف را محال دانسته و او را متهم به بی اعتبار و ناامن کردن پاکستان کرده است.
شریف که معتقد است حضور مشرف در لباس نظامی و هم زمان لباس ریاست بر کشور، نقض دموکراسی و وهن مردم پاکستان است تصریح کرده است که حتی اگر زندانی شود به پاکستان باز میگردد و در عین حال قصد سازش با ژنرال را ندارد. نخستوزیر سالهای 1990 تا 93 و نیز سالهای 97 تا 99 پاکستان، همچنین بی نظیر بوتو رقیب سیاسی سابق و کنونی خود را نیز به دلیل مذاکره با ژنرال مشرف مورد نکوهش قرار داده و او را خائن تلقی کرده است.
در حالیکه میتوان صدور رای دیوان عالی پاکستان در بازگشت نواز شریف از تبعید را نوعی دهن کجی و قدرت نمایی قاضی افتخار محمد چودری رئیس این دیوان به پرویز مشرف دانست نباید از این واقعیت غافل بود که مخالفان داخلی پرویز مشرف از هر دسته و جناح و گروه و طرز تفکر روز به روز در حال زیاد شدن هستند و همین میتواند عاملی برای تشجیع مقاماتی چون محمد چودری برای صدور چنین احکامی بر ضد منافع پرویز مشرف قلمداد شود.
از این رو با افزایش فشارهای سنگین داخلی و خارجی بر پرویز مشرف و با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات عمومی در اوائل سال آینده، انتخابهای ژنرال رو به کاهش گذاشته و تدابیر او در عرصه سیاسی و نظامی به شدت کند شدهاند.
سوای از اینکه آیا مشرف ورود نواز شریف به کشورش را در چنین وضعیت پریشانی تحمل میکند یا نه ؛ باید دید که او برای ساماندهی به این وضع آشفته دست به چه اقدامات دیگری خواهد زد. مشرف که هنوز زیر بار اعلام وضعیت فوق العاده در پاکستان نرفته، ممکن است سرانجام چنین کند و یا به اشاره امریکائیها که هنوز او را مهرهای کارآمد برای خود در منطقه میدانند دست به اقدام پیشبینی نشده دیگری بزند.
به هر روی ژنرال یک راه منطقی دیگر نیز در پیش دارد او میتواند امیدوار باشد که با خداحافظی از لباس نظامی میتواند مسند سیاسی خود را حفظ کند اما اگرتن به چنین انتخابی ندهد آنگاه ممکن است هر دو مسند را با هم از دست بدهد. مهلت او برای این تصمیم گیری نیز البته چندان زیاد نیست.

محمدرضا نوروزپور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها