رهبران چین ، روسیه و چهار کشور آسیای مرکزی روز پنجشنبه در قرقیزستان دیدار کردند تا با استفاده از روابط روزافزون نظامی و سیاسی نفوذ غرب را در این منطقه استراتژیک خنثی کنند.
کد خبر: ۱۴۲۶۰۵

هوجین تائو، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین همتای روسی او همراه با روسای جمهور قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان برای اجلاس سالانه سازمان همکاری شانگهای در بیشکک پایتخت قرقیزستان گردهم آمدند.
سازمان همکاری شانگهای از نظر بسیاری از تحلیلگران تشکیلاتی ضدغربی است که هدف آن مهار پیشروی های ایالات متحده امریکا و متحدان آن و همچنین اتحاد نظامی ناتو به منطقه ای است که چین و روسیه آن را حیاط خلوت خود می دانند. این سازمان که 6سال پیش تشکیل شد، داشتن چنین دستور کاری را انکار می کند.
لیوگو چانگ سفیر چین در مسکو پیش از تشکیل اجلاس بیشکک گفت: در این اجلاس درباره حسن همجواری ، دوستی و همکاری بحث خواهد شد.
با این حال در کنار بی رنگ شدن نفوذ امریکا در بخش هایی از آسیای مرکزی ، سازمان همکاری شانگهای نقشی مهم به عنوان یک سازمان امنیتی برجسته در این منطقه سرشار از نفت و انرژی پیدا می کند.
رهبران این 6کشور روز جمعه با شرکت در رزمایش نظامی مشترک نیروهای خود در چلیا بینسک در روسیه بر این ادعا صحه گذاشتند.
این نخستین بار در تاریخ سازمان همکاری شانگهای بود که نظامیان هر 6کشور عضو در یک رزمایش مشترک شرکت می کردند.
کشورهای عضو این سازمان در مجموع سرزمینی وسیع از جمله حوزه های نفت و گاز روسیه و آسیای مرکزی که مدام به اهمیت آنها افزوده می شود و همچنین چین - غول اقتصادی در حال ظهور را- شامل می شوند.
علاوه بر این ، بسیاری از تحلیلگران این سازمان را پایگاهی در برابر فشار غرب در زمینه برگزاری انتخابات آزاد و آزادی رسانه ها در کشورهایی می دانند که اغلب از آنها برای محدود کردن حقوق مردم انتقاد می شود.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران که بر سر برنامه های هسته ای ایران با قدرت های غربی درگیر است ، به عنوان ناظر در اجلاس بیشکک شرکت کرده و علاقه مند است کشورش به عضویت کامل آن پذیرفته شود.
هند و پاکستان که نمایندگانی به بیشکک فرستاده اند و مغولستان که رئیس جمهور آن روز پنجشنبه با پوتین دیدار کرد نیز از جمله کشورهایی هستند که در انتظار پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به سر می برند.
رهبران افغانستان و کشور منزوی ترکمنستان با منابع غنی گاز، نیز به عنوان مهمان در اجلاس بیشکک حضور دارند.هو رئیس جمهور چین در آستانه تشکیل اجلاس با رئیس جمهور قرقیزستان دیدار و گفتگو کرد.
رهبران دو کشور قراردادهایی به منظور تشویق افزایش اخیر تجارت دوجانبه و مبارزه با آنچه که تروریسم در شرق قرقیزستان توصیف شده و آوارگان مسلمان اقلیت اویغور چین پیشتر درصدد پناه بردن به آنجا بودند، امضا کردند.
هو پس از توقف در روسیه برای حضور در رزمایش مشترک ، سفرش را با دیدار از قزاقستان نفت خیز به پایان خواهد رساند.
پوتین نیز پیش از تشکیل اجلاس بیشکک با رئیس جمهور قرقیزستان دیدار و مذاکره کرد و گفت: روسیه آماده است تا 2میلیارد دلار در طرح های اقتصادی قرقیزستان سرمایه گذاری کند.


منبع: خبرگزاری فرانسه
مترجم: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها