در گوشهای پنهانی از فرودگاه پرتردد فیومی چینو رم، ماموران پلیس بیسروصدا بارهای کنترل شده مسافری را به دنبال یافتن مواد مخدر تفتیش میکنند. اما آنچه مییابند کاتالوگی مربوط به اسلحه است که سرنخی بزرگتر در اختیارشان میگذارد.
کد خبر: ۱۴۲۱۵۴

این کاتالوگ کارآگاهان ضدمافیا را در پی یک ماه استراق مکالمات تلفنی و کنترل نامههای الکترونیکی (ایمیل)، به داخل معاملاتی عظیم در بازار سیاه اسلحه بین شرکای عراقی و ایتالیایی سوق داد که بر سر بیش از صد هزار سلاح خودکار ساخت روسیه برای عراق چانه میزنند: در حالی که این معامله پنهانی 40 میلیون دلاری نزدیک به پایان بود پلیس ایتالیا دست به کار شد و اقدام به دستگیری عوامل آن کرد.
ظاهرا دولت عراق از این ماجرا خبر داشت و فرماندهی امریکا در عراق از آن بیخبر بود.
این که چرا این مقامات به بازار سیاه متوسل شدند و قرار بود سلاحها به کجا فرستاده شود، معلوم نیست.
از مقداری از سلاحهایی که امریکا برای پلیس و ارتش عراق خرید نشانی نیست که احتمالا به دست شورشیان یا عوامل جنگهای فرقهای افتاده است. از این گذشته برنامه تعویض سلاحهای AK-47 ارتش با سلاحهای امریکایی M-16 ممکن است سلاحهای تهاجمی بیشتری را به بازار سیاه اسلحه عراق سرازیر کند و وجود سلاحهای رایگان برای همه ظاهرا باعث خروج آنها از عراق شده است: همسایگان عراق شکایت دارند سلاحهای امریکایی از عراق به دست عوامل ضد دولتی در خاک این کشورها سرازیر شده است.
دلال عراقی معامله تسلیحاتی با ایتالیا در ایمیلهای خود گفته بود این معامله از تایید رسمی امریکا برخوردار است. اما یک سخنگوی امریکایی در بغداد این موضوع را رد کرد. سرهنگ دوم دانیل ویلیامز از سازمانی که بر تجهیز و آموزش پلیس و ارتش عراق نظارت دارد، گفت: مقامات عراقی خبری از این معامله به ما نداده بودند.
عملیات پارابلوم، بازرسیها به رهبری داریو راتزی، بازپرس ضد مافیا در شهر پروجیا در بخش مرکزی ایتالیا از سال 2005 به عنوان تحقیقاتی عادی درباره قاچاق مواد مخدر به وسیله رهبران جرایم سازمان یافته و معامله تسلیحاتی آنها با لیبی آغاز شد و کار به معامله تسلیحاتی با عراق گسترش یافت.
مدارک دادگاهی نشان میدهد اوایل سال گذشته هنگامی که پلیس به طور پنهانی بار یکی از قاچاقچیان را که عازم سفر به لیبی بود در فرودگاهی در ایتالیا باز کرد، در آنها کلاهخود، جلیقههای ضد گلوله و کاتالوگ سلاحها را پیدا کرد.
ماموران راتزی با استراق مکالمات تلفنی و کنترل پنهانی ایمیلها به راز گروهی از تجار ایتالیایی دست یافتند که درصدد فروش اسلحه به لیبی و عراق در اواخر سال 2006 بودند و قرار بود این کار را از طریق ایجاد شرکتهایی در مالت و قبرس انجام دهند.
4 ایتالیایی دستگیر شده و به اتهام ایجاد اتحادیههای مافیایی و قاچاق اسلحه  معامله تسلیحاتی بدون اجازه دولت  منتظر محاکمه هستند. ایتالیایی پنجمی نیز به آفریقا گریخته و تحت تعقیب است.
راتزی مینویسد عجیب است که دولت تحت حمایت امریکا در عراق دنبال خرید سلاح از بازار سیاه باشد.
پلیس ایتالیا میگوید: موضوع این معامله تسلیحاتی در نوامبر گذشته آغاز شد که یک شرکت بازرگانی با ارسال ایمیلی به ماسیمو بتینوتی 39 ساله، صاحب شرکت MIR در مالت از وی پرسید میتواند 100 هزار قبضه سلاح تهاجمی AK-47 و 10 هزار قبضه مسلسل در اختیار وزارت کشور عراق بگذارد.

منبع: آسوشیتدپرس
مترجم: علی کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها