«غرور کار دستمان داد»، «اصلاح طلبان به معیشت مردم بی اعتنا بودند»، «کم تجربگی از مشکلات مجلس ششم بود» و «جبهه اصلاحات از زیادی مارادوناها رنج می برد»
کد خبر: ۱۴۱۸۲۷
، این سخنان که این روزها بسیار از زبان سران اصلاح طلبان مطرح می شود، از اذعان به 3بحران عمده در جریان اصلاحات حکایت دارد.
بحران ارتباط با افکار عمومی ، بحران مرز با نظام و بحران تئوری سیاسی بحران هدایت و مدیریت ، سرفصل های بحران های موجود در جبهه اصلاحات است که خود اصلاح طلبان به آن اعتراف کرده اند و با کالبدشکافی این بحران ها، در پی رفع ناکامی های گذشته خود هستند.اعتراف به ضعفهای گذشته در هر نهاد و جریانی که باشد، فی نفسه چیز بدی نیست و اولین قدم برای رفع این کاستی ها محسوب می شود؛ اما آیا تنها اعتراف به این ضعفها می تواند ناکامی های گذشته را جبران کند.
صریح تر بگوییم چه تضمینی وجود دارد افراد و گروههایی که هم اکنون به ضعفهای خود اذعان دارند، فردا همان اعمال گذشته را تکرار نکنند. چگونه مردم کسانی را باور کنند که تا چندی پیش شعارهای عبور از نظام را مطرح می کردند و اکنون خود را جزو نادمین معرفی می کنند، چگونه به افکار عمومی ثابت کنیم که اعتراف به اشتباهات گذشته ،حربه تبلیغاتی و تنها برای به دست آوردن آرای مردم نیست.
اگر برخی عناصر جریان دوم خرداد ادعای اعتدال گرایی دارند، چرا همزمان با سالگرد 18تیر که افراطی ترین حادثه دوران حاکمیت آنها بود، از عده قلیل دانشجویان متحصن حمایت کردند و با بزرگنمایی نقاط ضعف و حذف کارهای مثبت دولت ، در جهت تخریب دولت گام برمی دارند.
خوشبختانه این قبیل بازیهای سیاسی و فرافکنی هایی که برخی اصلاح طلبان برای معرفی خود به عنوان فردی معتدل انجام می دهند، در جامعه ما تاثیر معکوسی دارد؛ چراکه لازمه مردمی بودن و اعتدال گرایی ، داشتن صداقت در رفتار، اعمال و گفتار است.
جریان دوم خرداد تنها در صورت حذف تندروها از صحنه و پشت صحنه فعالیت های خود می توانند به بازگشت اعتماد مجدد مردم (آن هم تا حدی) امیدوار باشند؛ اما این که برخی افرادی که در گذشته تندروی می کردند، امروز تنها اظهار به اعتدال می کنند و اشتباهات عناصر خود را صریح بیان نمی کنند، از ظاهرسازی آنها برای قبضه کردن دوباره قدرت حکایت دارد.


عباس محمد نژاد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها