کره شمالی و جنوبی روز چهارشنبه اعلام کردند موافقت کرده اند اجلاس سران دو کشور برای حمایت از صلح پایدار در شبه جزیره کره تشکیل شود.
کد خبر: ۱۴۱۸۱۶

این نخستین اجلاس سران دو کره از هفت سال پیش تاکنون است. کره جنوبی و شمالی از 60سال پیش با میادین مین و سیم خاردار از یکدیگر جدا شده اند.دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در سئول و رسانه های رسمی کره شمالی اعلام کردند روه مو - هیون ، رئیس جمهور کره جنوبی و کیم جونگ - ایل رهبر کره شمالی از 28تا 30اوت ( 6تا 8شهریور) در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی دیدار خواهند کرد.
کره جنوبی اعلام کرد: کره شمالی ، کشوری کمونیست و تندرو که اکتبر گذشته نخستین سلاح اتمی خود را آزمایش کرد اما در جهت تعطیل کردن برنامه اتمی خود براساس توافقی 6کشوری است ، پیشنهاد دیدار سران دو کشور را داده است.
خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد: دیدار دو طرف دارای اهمیت زیادی در گشودن مرحله جدید صلح در شبه جزیره کره است.
در اعلامیه دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی نیز گفته شده روه و کیم درباره پیمان رسمی صلح گفتگو خواهند کرد. دو رهبر از طریق این اجلاس خواهند توانست تدابیر لازم برای اعتمادسازی نظامی را گسترش دهند و راه را برای برقراری صلح در شبه جزیره کره هموار کنند. این مذاکرات همچنین تدابیر لازم را برای حل مساله هسته ای کره شمالی فراهم خواهد کرد.وزارت خارجه امریکا ابراز امیدواری کرد این دیدار به تحقق هدف های مذاکرات 6کشوری کمک کند.
جوآن مور سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: «ما همواره از گفتگوی شمال - جنوب استقبال و از آن حمایت کرده ایم و امیدواریم این دیدار به ترویج و تقویت صلح و امنیت در شبه جزیره کره و تحقق هدف های مذاکرات 6جانبه کمک کند.»نخستین و تنها دیدار سران دو کشور تاکنون در ژوئن 2000بود که کیم دای - جونگ ، رئیس جمهور وقت کره جنوبی در پیونگ یانگ به دیدار رهبر کره شمالی رفت و باعث آغاز عصری تازه از آشتی پس از نیم قرن خصومت شد. این دو کشور از سال 1953که جنگ کره با متارکه جنگ - و نه با پیمان صلح - خاتمه یافت از نظر فنی همچنان در حال جنگ هستند.
کره شمالی ماه گذشته راکتور یونگ بیون خود را، که برای بمب های هسته ای آن پلوتونیوم تولید می کرد، بست و قول داده است براساس توافق بین المللی برای همیشه به برنامه های اتمی خود خاتمه دهد. کره جنوبی برای بستن تاسیسات یونگ بیون به کره شمالی 50هزار تن نفت سنگین سوخت پاداش داد و اگر اعلام کند که برای همیشه تمام تاسیسات هسته ای خود را تعطیل می کند 950هزار تن دیگر سوخت یا معادل آن کمک دریافت خواهد کرد و مزایای دیپلماتیک و امنیتی دیگری مانند عادی شدن روابط با دشمنان قدیمی خود، ایالات متحده و ژاپن در انتظارش خواهد بود.
کیم مان - بوک ، رئیس خدمات جاسوسی ملی کره جنوبی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اوایل ماه جاری دو بار مخفیانه به کره شمالی رفت تا ترتیب دیدار رهبران دو کشور را بدهد و سرانجام یکشنبه گذشته به توافق نهایی در این زمینه دست یافت.
کیم جونگ - ایل رهبر کره شمالی گفت : «اخیرا روابط بین دو کره و موقعیت سیاسی در حال بهبود است و زمان کنونی مناسب ترین دوره برای دیدار سران است.»
رئیس سازمان جاسوسی کره جنوبی گفت: کیم یانگ - گون همتای شمالی او نظر رهبر کشورش را در این مورد به او گفته است. مقامات دو کشور به زودی در شهر مرزی کایسونگ کره شمالی برای انجام تدارکات لازم دیدار سران ملاقات خواهند کرد.
خبر این دیدار در شرایطی اعلام می شود که حدود 4ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی برگزار می شود و نظرسنجی ها حاکی از عقب بودن احزاب طرفدار دولت از حزب محافظه کار مخالف اصلی یعنی حزب بزرگ ملی (GNP)است.
حزب محافظه کار خبر دیدار رهبران دو کشور را به عنوان یک تبلیغ انتخاباتی برای افزایش شانس های نامزد مورد نظر رئیس جمهور رد کرد.
حزب بزرگ ملی در اعلامیه ای گفت: زمان و محل دیدار سران نامناسب است و این دیدار با غرق کردن کره شمالی در کمک هایی که «به نحوی مسخره سخاوتمندانه» است پایان خواهد یافت.
این حزب ، که مواضع سرسختانه تری نسبت به کره شمالی اتخاذ کرده و با انتقاد رسانه های رسمی کره شمالی مواجه است ، اعلام کرد: «اجلاس سران دو کشور که برای مقاصد تبلیغاتی انتخاباتی تدارک دیده شده فقط به رنجش عمومی دامن زده و نتیجه عکس خواهد داد.»
اما بائک جونگ - چون ، مشاور رئیس جمهور کره جنوبی گفت : زمان این دیدار ارتباطی با سیاست داخلی کشور ندارد.


منبع: خبرگزاری فرانسه
ترجمه: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها