وزیر کشاورزی ژاپن با به عهده گرفتن مسوولیت شکست سنگین حزب حاکم این کشور در انتخابات اخیر، از مقام خود استعفا کرد.
کد خبر: ۱۴۱۳۵۳

استعفای نوری هیکو اکاگی در واکنش به تقاضاهای مخالفان برای کناره گیری شینزو آبه نخست وزیر در پی شکست انتخاباتی ، صورت گرفت. شکست در انتخابات روز یکشنبه یکی از بدترین شکست های حزب لیبرال دموکراتیک در طول حدود پنج دهه حکومت آن بر ژاپن بود. در فرهنگ سلسله مراتبی ژاپن مناسب این است که رهبران مسوولیت چنین شکست هایی را با کناره گیری بپذیرند.
نخست وزیران در گذشته پس از شکست های انتخاباتی مشابه داوطلبانه کناره گیری کرده اند. اکاگی در تلویزیون سراسری ژاپن گفت: درباره دلیل شکست انتخاباتی حزب حاکم تردیدی وجود ندارد. من بسیار متاسفم و تصمیم به کناره گیری گرفته ام . اکاگی در یک رسوایی مالی گرفتار بود که از دلایل اصلی شکست حزب حاکم به حساب آورده شده است. دموکرات ها با یک پیروزی بزرگ برای نخستین بار در تاریخ خود، حزب اول مجلس سنای 242نفری ژاپن شدند. انتقاد از دولت آبه رو به افزایش گذاشته است اما خود آبه حاضر به پذیرش مسوولیت شکست نیست. حمایت مردم از دولت او به پایین ترین حد از سپتامبر گذشته که به قدرت رسید، کاهش یافته است.
اکاگی متهم است که در طول دهه گذشته برای یک دفتر سیاسی که به نشانی والدین او به ثبت رسیده و دیگر از آن استفاده نمی شد 730هزار دلار هزینه دریافت کرده است.
اکاگی که در ژوئن به دنبال خودکشی وزیر قبلی به دلیل رسوایی مالی و رشوه گیری به وزارت رسید، انجام هر خلافی را تکذیب کرده است. حزب دموکراتیک ، برای نخستین بار در تاریخ خود حزب اول مجلس سنای ژاپن شد اگرچه لیبرال دموکرات ها اکثریت مجلس نمایندگان پارلمان را به عهده دارند. اعتبار مجلس نمایندگان خیلی بیشتر از سنا است و این دوره انتخابات مجلس نمایندگان انجام نشد. با وجود افزایش فشارها برای برکناری نخست وزیر، معلوم نیست چگونه می توان وی را برخلاف میلش برکنار کرد. صحنه سیاسی ژاپن همواره بر معاملات پشت پرده و رسیدن به اجماع برای انجام سریع و بی سروصدای امور متکی بوده است.
مجلس نمایندگان نخست وزیر را انتخاب می کند و مجلس سنا نقشی در این کار ندارد. آبه 52ساله به عنوان فردی اصلاح طلب با وعده فعال تر کردن ژاپن در عرصه بین المللی به قدرت رسید. ایچیرو اوزاوا، رهبر دموکرات ها گفت: حزب او برکناری آبه را از هدف های اصلی خود قرار می دهد.
مینورو موریتا، کارشناس سیاسی گفت: آبه دارد مرتکب اشتباه خطیری می شود و حزب خود را به سوی شکستی فاجعه آمیز در انتخابات بعد می برد.
وی گفت: لیبرال دموکرات ها در گذشته با ابراز ندامت پس از شکست های انتخاباتی ، به ویژه با استعفای نمادین نخست وزیر، محبوبیت خود را به دست می آوردند. موریتا افزود: کار آبه کودکانه است. در تاریخ حزب لیبرال دموکراتیک هرگز هیچ نخست وزیری پس از یک شکست بزرگ از کناره گیری امتناع نکرده است. حتی اگر آبه استعفا کند، انتظار می رود آشوب سیاسی ادامه یابد. مخالفان علاوه بر برکناری آبه ، قول داده اند برای تجدید انتخابات مجلس نمایندگان فشار بیاورند.
در این حال آبه تصمیم خود را به ادامه کار تکرار کرد و به خبرنگاران گفت: از چیزهایی متاسف خواهم بود که لازم است درباره آنها متاسف باشم.


منبع: توکیو- آسوشیتدپرس
مترجم: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها