حزب عدالت و توسعه ترکیه ، با ریشه های اسلامی ، با پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور برای یک دوره 5ساله دیگر قدرت خود را حفظ کرد.
کد خبر: ۱۴۰۵۸۱

این پیروزی برای رجب طیب اردوغان نخست وزیر، از این نظر باشکوه تر است که پس از این که سکولارها در آوریل مانع از انتخاب نامزد مورد نظر او برای ریاست جمهوری کشور شدند و حزب او را متهم کردند درصدد تضعیف نظام سکولار ترکیه است ، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد.
اردوغان گفت: دموکراسی ما با موفقیت آزمونی را پشت سر گذاشته است...وحدت ، دموکراسی و جمهوری ما نیرومندتر از صندوق های رای بیرون آمده است. پس از شمارش 99.9 درصد آرا، حزب حاکم که ریشه در جنبشی اسلامگرا دارد، که اینک ممنوع شده است ، 46.3درصد آرا را به دست آورد که از سال 1969هیچ حزبی چنین آرایی در انتخابات ترکیه به دست نیاورده است.
اردوغان در آوریل هنگامی که مخالفان در پارلمان مانع از انتخاب عبدالله گل وزیر خارجه و دست راست او به مقام ریاست جمهوری شدند، با بزرگترین بحران عمر سیاسی خود مواجه شد.
این بحران هنگامی به اوج رسید که ارتش با لحنی شدید هشدار داد آماده است برای حمایت از نظام سکولار مداخله کند و میلیون ها ترک به خیابان ها رفتند تا علیه انتخاب رئیس جمهوری از حزب حاکم تظاهرات کنند. حزب حاکم ارتباطش را با ریشه هایش قطع ، تعهد خود را به سکولاریسم اعلام کرد و اصلاحات فراگیر اقتصادی و دموکراتیک انجام داد تا شروع مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را در سال 2005تضمین کند.
حزب اتهامات مخالفان را دایر بر این که یک دستور کار مخفیانه اسلامگرایانه دارد به عنوان اتهامی مرعوب کننده برای مهار محبوبیت فزاینده خود رد کرده است . مبارزات انتخاباتی اردوغان بر محور دستاوردهای اقتصادی چشمگیر حزب او از زمان به قدرت رسیدن آن در 5سال پیش ، استوار بود.دولت او تورم را به شدت کاهش داده ، رشد چشمگیر اقتصادی را حفظ کرده ، و با خصوصی سازی شدید سرمایه خارجی بی سابقه را جلب کرده است.
دولت اردوغان همچنین برای تسهیل دسترسی مردم به مراقبت های بهداشتی ، تامین کتاب های درسی رایگان برای دانش آموزان و ایجاد مسکن ارزان برای مردم کم بضاعت نظر مردم را جلب کرده است . ازر کاراکاس ، اقتصاددان ، گفت : موفقیت اقتصادی حزب عامل اصلی در پیروزی آن بود و هشدار ارتش ، جدی گرفته نشد. با به دست آوردن 339کرسی در پارلمان 550نفری ترکیه کافی است تا حزب حاکم بار دیگر دولتی مستقل تشکیل دهد.این حزب در پارلمان کنونی 352کرسی داشت و علی رغم افزایش 12درصد آرای آن در مقایسه با انتخابات 2002، شمار کرسی های آن به دلیل این که احزاب بیشتری در پارلمان نماینده خواهند داشت ، کاهش می یابد.
حزب سکولار مخالف جمهوریخواه مردم با 20.9درصد آرا و حدود 112کرسی دوم و حزب راستگرای اقدام ملی با 14.2درصد آرا و 71کرسی سوم شدند. هیچ حزب دیگری به 10درصدآرای لازم برای ورود به پارلمان دست نیافت اما 28نامزد مستقل برنده شدند که 24نفر از آنان کرد هستند که برای حقوق بیشتر جامعه خود تلاش می کنند. اولین وظیفه پارلمان جدید پس از افتتاح آن ، انتخاب رئیس جمهور بعدی خواهد بود.
اردوغان گفته است در انتخابات ریاست جمهوری به نوعی با مخالفان کنار خواهد آمد، اما تاکید می کند نامزد ریاست جمهوری باید از حزب او باشد.


خبرگزاری فرانسه
ترجمه: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها