حزب حاکم ترکیه احتمالا اکثریت کرسی ها را در انتخابات پارلمانی یکشنبه آینده به دست خواهد آورد، پیروزی ای که شکاف فزاینده بین دولت اسلامگرا و مخالفان آن را که بیم دارند دین بر سنت های سکولار فائق آید، آشکارتر خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۹۹۴۲

در حالی که بیشتر نظرسنجی ها حاکی از برتری حزب حاکم عدالت و توسعه نسبت به سایر رقبا است ، انتظار می رود کرسی های این حزب کمتر از انتخابات سال 2002باشد که در نتیجه نفوذ کمتری در نخستین آزمایش حیاتی پارلمان جدید یعنی انتخاب رئیس جمهور خواهد داشت.
رای گیری نمایندگان برای انتخاب رئیس جمهور جدید می تواند به تکرار برخورد اواخر آوریل و اوایل می منجر شود که در جریان آن نامزد اسلامگرای حزب حاکم ، مجبور شد به علت مخالفت شدید نهادهای سکولار کشور از تلاش خود برای رسیدن به ریاست جمهوری دست بردارد. ارتش - عامل چندین کودتا در گذشته - تهدید کرد برای محافظت از نظام سکولار کشور مداخله خواهد کرد.
طه اوژن ، تحلیلگر سیاسی گفت: موضوع اصلی این انتخابات که 4ماه زودتر از موعد برگزار می شود، انتخاب رئیس جمهور است .این بار دولت اعلام کرده است نامزد ریاست جمهوری را براساس اجماع معرفی خواهد کرد. دولت او موفق به کاهش تورم ، افزایش درآمد سرانه و جذب سرمایه بیشتر خارجی شده و از حمایت طبقه رو به رشد مسلمانان محافظه کار در صحنه سیاسی و اقتصادی کشور برخوردار است.
دولت ، علی رغم موفقیت هایش ، هنگامی که عبدالله گل وزیر خارجه آن کوشید به ریاست جمهوری برسد، شکست خورد.
مخالفان سیاسی ، رای گیری در پارلمان را تحریم و ادعا کردند انتخاب گل به مقامی دارای حق وتو، آخرین مانع سلطه کامل اسلامگراها را بر حکومت از بین خواهد برد.
دادگاه عالی ترکیه ، که نهادی سکولار است ، در آن زمان رای گیری در پارلمان را فاقد اعتبار اعلام کرد. بنیاد تحقیقات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ، یک مرکز تحقیقی در آنکارا با ارزیابی شماری از نظرسنجی های مختلف به این نتیجه رسید که حزب حاکم 38تا 41درصد آرای انتخابات یکشنبه را به دست خواهد آورد. چنین اکثریتی به اردوغان امکان می دهد دولتی تک حزبی تشکیل دهد و از تشکیل دولت ائتلافی که نیازمند سازش با شرکای سیاسی است و می تواند منجر به بن بست شود، اجتناب کند. اما تعداد کرسی های آن از اکثریت دوسومی کنونی آن کمتر خواهد شد.
اردوغان روز سه شنبه گفت اگر حزبش در انتخابات روز یکشنبه نتواند با اکثریتی که به او اجازه دهد به تنهایی حکومت کند، به پیروزی برسد، سیاست را کنار خواهد گذاشت. او از مخالفانش نیز خواست چنین کنند.
تلویزیون سی ان ان ترک و سایر رسانه های ترکیه از قول او خبر دادند: اگر نتوانیم به تنهایی به قدرت برسیم ، من سیاست را کنار خواهم گذاشت.
نظرسنجی ها حاکی است حزب سکولاری که تحریم علیه تلاش گل برای انتخاب شدن به ریاست جمهوری را رهبری کرد موقعیت کنونی خود را به عنوان دومین حزب پارلمان حفظ می کند.
حزب جمهوریخواه خلق را مصطفی کمال آتاتورک ، بنیانگذار ترکیه نوین تاسیس کرد و کوشید نفوذ اسلامی را در کشوری که پس از جنگ جهانی دوم به جای امپراتوری عثمانی تشکیل شد، مهار کند.عامل جدید، حزبی ملی گرا است که به نظر می رسد پس از 5سال غیبت ، به پارلمان بازمی گردد.
اگر حزب ملی گرای اقدام موفق شود، نمایندگان آن می توانند در انتخاب رئیس جمهور تاثیرگذار باشند اگرچه انتخاب رئیس جمهور مورد نظر آنان به عوامل گوناگون از جمله هویت او، بستگی خواهد داشت.


منبع: آسوشیتدپرس
مترجم: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها