جورج بوش پریروز 61ساله شد اما او در پایان هفته ای که انزوای او بیش از همیشه آشکار شد، دلیل چندانی برای جشن گرفتن نداشت.
کد خبر: ۱۳۹۲۳۸

لورا بوش سه روز قبل از آن ، جشن خانوادگی زود هنگامی برای او گرفت که درآن چند بازیکن حرفه ای گلف هم دعوت شده بودند و روز بعد بوش در اقدامی نادر به تماشای یک مسابقه بیسبال رفت. اما جز این موارد کوچک ، هفته گذشته ، هفته ای سخت و بی رحم برای رئیس جمهور امریکا بود.
واکنش شدید افکار عمومی به تصمیم او برای تخفیف مجازات زندان لوییس لیبی همکار سابق او در کاخ سفید با اعلام تصمیم روز پنجشنبه پیت دامنیچی سناتور با نفوذ جمهوریخواه درباره قطع حمایت از سیاست بوش در جنگ عراق ، توام شد. قطع حمایت چنین فرد با نفوذی که 35سال است سناتور است ، ضربه ای مهلک به برنامه های جنگ بوش در عراق تلقی می شود.
انتظار می رود متحدان بیشتری در حزب جمهوریخواه از بوش جدا شوند و او را تنهاتر از همیشه بگذارند. پروفسور «رابرت دالک» نویسنده چند کتاب درباره ریاست جمهوری ، گفت در حالی که برای یک رئیس جمهور غیرعادی نیست که در ماه های پایانی دوران ریاست جمهوری خود دچار چنین مشکلاتی شود، اما موقعیت بوش از نظر بحرانی بودن ، از همه روسای جمهور قبلی امریکا، بدتر است.
پروفسور دالک گفت: اگر با یک شکست طرف هستید، هیچ کس نمی خواهد متحد کسی باشد که مسوول شکست است. این موضوعی است که در مورد بوش صدق می کند. اعضای حزب او هم دیگر نمی خواهند در کنارش باشند. او افکار عمومی را علیه خود متحد کرده و این امر باعث می شود در موقعیتی تنها و منزوی قرار گیرد. وقتی رئیس جمهوری اعتماد مردم را از دست بدهد، دیگر نمی تواند به نحو موثری حکومت کند.
بوش اگرچه هنوز 18ماه در راس کار خواهد بود، اما انتخاب هایش محدود است. او هفته گذشته آخرین شانس خود را برای یک پیروزی در سیاست داخلی با شکست لایحه مهاجرانش در کنگره ، از دست داد. در زمینه سیاست خارجی نیز خوش بینی چندانی درباره ایجاد تحول در آخرین لحظات در زمینه مسائل مربوط به اسرائیل - فلسطین ، ایران یا عراق ، وجود ندارد.
واشنگتن پست هفته گذشته نوشت کاخ سفید افراد سرشناس دانشگاهی امریکا را از جمله سر الیستر هورن ، نویسنده «تاریخ طغیان الجزایر»، که شباهت هایی با بحران عراق دارد، برای بحث درباره سیاست های بوش دعوت کرد. دانشگاهیان و همچنین دوستان بوش و کارکنان سابق او از تنهایی رئیس جمهور، و نگرانی او از این که تاریخ چه تصویری از او ارائه خواهد داد، سخن گفتند.
مایکل کاناوی ، سناتوری که هنوز به بوش وفادار است و از دوستان قدیمی او است ، گفت به نظر می رسد بوش از شدت فشارها فرسوده شده است و از «تفاوتی آشکار در ظاهر فیزیکی او» سخن گفت .قطع حمایت سناتور دامنیچی پس از اعلام قطع حمایت سناتور ریچارد لوگار انجام شد.
لوگار نیز که از جمهوری خواهان بانفوذ است به علت جنگ عراق دست از حمایت از بوش برداشت .دوره کار حدود 50درصد از سناتورهای کنونی جمهوریخواه نوامبر سال بعد پایان می یابد و رای دهندگان آنان آشکارا نشان داده اند که تا چه حد از جنگ عراق ناراضی هستند.
کاخ سفید روز گذشته با ابراز یاس از تصمیم دو سناتور با نفوذ گفت: بوش امیدوار بود سناتورها عدم رضایت از جنگ عراق را لااقل تا سپتامبر اعلام نمی کردند. ارتش و سایر مسوولان امریکایی در عراق قرار است سپتامبر درباره تاثیر سیاست های جدید بوش در عراق گزارشی ارائه دهند.


مترجم: علی کسمایی
منبع: روزنامه ابزرور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها