فرانسوا فیلون نخست وزیر فرانسه با تشریح برنامه های خود برای مردم این کشور اقدام به پاسخ دادن به منتقدانی کرد که وی را متهم می کنند به عنوان آلت دست بی اختیار نیکلا سارکوزی رئیس جمهور عمل می کند.
کد خبر: ۱۳۹۰۸۹

فیلون در یک سخنرانی طولانی در پارلمان فرانسه برنامه اصلاحات پنج ساله خود را برای ایجاد اقتصادی تازه و مهار بدهی دولت اعلام کرد. او قول داد نسبت بیکاری را در پنج سال به پنج درصد کاهش دهد، قوانین کار را اصلاح کند و دانشگاه های دچار مشکل فرانسه را متحول سازد. اما سخنرانی نمادین او صرفا تکرار برنامه سارکوزی بود و تایید کرد فیلون یک دستیار وفادار او است. او گفت: «رئیس جمهور مبتکر و من کارگزار هستم.»
سخنان فیلون با هشدار سیاستمداران مخالف و رسانه ها مواجه شد که می گویند سبک کار سارکوزی که به او «تزار کوزی» یا «امپراتور سارکوی اول» لقب داده اند، شغل نخست وزیر را به خطر می اندازد و آن را تا حد نقش یک معاون رئیس جمهور کاهش می دهد.
حتی دیوید مارتینون سخنگوی سارکوزی گفت: فیلون برای سخنان خود به «قدرت تخیل» چندانی نیاز نخواهد داشت و این احساس را تقویت کرد که کاخ الیزه همه چیز را به نخست وزیر تحمیل می کند.
سارکوزی این موضوع را آشکار کرده است که قصد دارد بر همه جنبه های زندگی دولت نظارت کند. رئیس جمهور که به او لقب بیش فعال و سوپر سارکو داده اند، از زمان پیروزی در انتخابات ماه مه در نظرسنجی ها با اقبال بی سابقه عامه مواجه بوده و قول داده است «حکومت کند»، نه این که به عنوان یک حکم مانند ژنرال دوگل کناری بنشیند. او کار وزیرانش را تصحیح کرده و در مذاکراتی مانند اصلاح آموزش یا قانون کار مداخله کرده است.
او دیپلمات ها را هم با دعوت خود به اجلاس هفته آینده وزیران دارایی اروپا در تلاشی شخصی برای مهار انتقادها از برنامه های بودجه خود، شگفت زده کرد.
تهاجم رسانه ای سارکوزی این موضوع را تضمین کرده است که او همیشه در صدر بولتن های خبری قرار داشته باشد. او پرتماشاگرترین کانال تلویزیونی فرانسه را، که به بهترین دوستش تعلق دارد، برای مصاحبه به الیزه دعوت کرد.
او به سبک کاخ سفید استودیویی در کاخ الیزه ایجاد کرده تا سخنگوی او هر هفته خبرنگاران را در جریان اوضاع قرار دهد. مشاوران اصلی سارکوزی با انجام مصاحبه های مطبوعاتی مفصل خود را حسابی مطرح کرده و با این کار باعث رنجش بعضی مقامات در دفتر نخست وزیری شده اند.
فیلون تاکید کرده است نقش او به اجرا درآوردن برنامه اصلاحات رئیس جمهور است و یکی از یاران نزدیک سارکوزی گفت: نخست وزیر رهبر ارکستر در برابر سارکوزی است که آهنگساز اصلی است.
فرانسوا هولاند رهبر حزب سوسیالیست در پارلمان گفت: «شخصیت همه جا حاضر، دارای قدرت تام ، و واقف بر همه چیز (سارکوزی) درباره همه چیز تصمیم می گیرد، درباره همه چیز حرف می زند، در همه کار دخالت می کند و در همه جا حضور دارد.» وی این پرسش را مطرح کرد که آیا فیلون اصلا قدرتی دارد.
فرانسوا بایرو سیاستمدار میانه رو فرانسوی پیشتر هشدار داده بود: «یک کشور بزرگ مدرن را فقط یک نفر نمی تواند رهبری کند.»
بعضی از رسانه ها رابطه سارکوزی و فیلون را مشابه رابطه ژنرال قدرتمند که با کودتا به قدرت رسیده با یک سرگرد می دانند.


منبع: گاردین
مترجم: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها