این که در مصرف بنزین باید صرفه جویی شود، «قولی است که جملگی برآنند» و این دیدگاه که بنزین باید سهمیه بندی باشد نیز با توجه به شرایط کنونی ایران در عرصه های داخلی و خارجی ، تقریبا همه عقلهای سلیم را با خود همراه کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۸۶

نکته قابل ذکر و توجه این است که چرا در این گونه موارد همیشه انگشت اشاره مسوولان به سمت مردم است و چرا مردم متهم می شوند که فرهنگ مصرف ندارند و ماشین های خود را بدون دلیل به خیابان می آورند، هر چند فرهنگ مصرف در ایران معضلی است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود. اما نباید از این نکته غافل بود که هرگاه انگشت اشاره کسی به سمت دیگران باشد، چهار انگشت دیگرش به سمت خودش است. در واقع با یک انگشت دیگران را مورد خطاب قرار می دهد و با چهار انگشت خود را. این که در ایران بیش از حد استاندارد جهانی بنزین مصرف می شود نیز مورد تایید همگان است و تمام مردم قبول دارند که باید در مصرف همه چیز از جمله بنزین صرفه جویی شود.
ولی پرسش اساسی این است که واقعا تنها عامل مصرف بی رویه و بیش از حد استاندارد بنزین در ایران ، مردم هستند؛ آیا تنها مردم فرهنگ مصرف درست را ندارند یا کارخانجات خودروسازی را هم باید یکی از عوامل اصلی مصرف بالای بنزین در ایران دانست؛ آیا فقط مردم در این مورد بخصوص - مصرف بنزین - کوتاهی می کنند یا کارخانجات خودروسازی ایران که جزو پرسودترین کارخانجات داخلی و خارجی هستند نیز باید جوابگو باشند؛ شاید بتوان به جرات گفت که استاندارد پایین خودروهای داخلی یکی از مهم ترین عوامل مصرف بالای سوخت در ایران به شمار می رود اما چهار انگشتی که به سمت کارخانجات خودروسازی اشاره می رود:
1- همان گونه که رسانه های جمعی ، نهادهای مختلف دولتی ، برخی از وزارتخانه ها، مجلس ، متخصصان و...بارهای متمادی اعلام و اعلان کرده اند، استاندارد خودروهای ساخت ایران یا تولید داخل ، پایین تر از استانداردهای جهانی است و درست به همین دلیل هرازگاه فراخوان داده می شود که خودروهای فلان و فلان کارخانه خودروسازی به نمایندگی ها برده شود و قطعه ای خاص که اتفاقا در ارتباط با سیستم سوخت رسانی بنزین است و باعث آتش سوزی ماشین می شود را تعویض کنند.
2- این خودروهایی که از استاندارد لازم برخوردار نیستند اتفاقا بالاتر از استاندارد قیمت های جهانی خودرو، به مردم فروخته می شوند و گاه قیمت فروش یک خودرو ساخت داخل به ایرانی ها 1.5تا 2برابر قیمت فروش همان خودرو به غیر ایرانی است.
3- این خودروهای گرانقیمت با استاندارد پایین بویژه در سیستم سوخت رسانی ، اتفاقا بیش از استاندارد جهانی بنزین مصرف می کنند و بعضا مصرف بنزین شان بین 1.5تا 2برابر مصرف بنزین خودروهای ساخت اروپا یا آسیای شرقی است. مثلا اگر یک خودرو ساخت فرانسه ، ژاپن یا کره در هر یکصد کیلومتر 4.5تا 6لیتر بنزین مصرف می کند، خودرو ساخت کارخانجات داخلی بین 7تا 11و بعضا 14لیتر در همان مسافت مصرف می کنند.
4- کارخانجات خودروسازی داخلی به دلیل افزایش شدید تقاضا، توانایی گازسوز کردن تمام خودروهای تولیدی خودشان را ندارند و در بسیاری از موارد مردم باید از 6ماه تا 2سال در صف گازسوز کردن خودروهایشان انتظار بکشند ضمن این که سیستم حمل و نقل عمومی نیز به هزار و یک دلیل مرئی و نامرئی توانایی خدمت رسانی بهینه به مردم را ندارد.
نتیجه: مردم ناگزیرند خودروهای ساخت داخل با کیفیت های مورد اشاره را بخرند، اما امکانات گازسوز شدن را ندارندو سیستم حمل و نقل درون شهری عمومی مناسبی هم وجود ندارد، آیا بهتر نیست دولت در کنار اعمال سیاست صحیح سهمیه بندی برای کاهش مصرف بنزین ، فشار مضاعفی به کارخانجات خودروسازی بیاورد تا 4مورد فوق از جمله استاندارد سوخت خودرو را در تولیدات خود رعایت کنند؛


محمود اکرامی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها