هر چند درگیری های نهرالبارد که در حال حاضر در مراحل نهایی خود به سر می برد، شاهد برتری نسبی ارتش لبنان - علیرغم تحمل تلفات سنگین - می باشد.
کد خبر: ۱۳۸۹۰۶

با این حال ، این درگیری ها از پدیده ای مهم و قابل اعتنا پرده برداشته است که امروزه منطقه خاورمیانه را با چالش قابل ملاحظه ای مواجه ساخته است.
این پدیده عبارت از کشف همکاری تعداد قابل توجهی از اتباع عربستان سعودی با فتح الاسلام و پناه گرفتن شمار نامشخصی از آنان در قلب اردوگاه های فلسطینی در لبنان است ، به طوری که روزنامه الحیات نوشت مقامات امنیتی عربستان از دولت لبنان درخواست کردند اولا آن دسته از اتباع عربستان که در درگیری ها بازداشت شدند فورا به ریاض تحویل داده شوند و ثانیا از دفن اجساد کشته شدگان تا تعیین هویت و همچنین تکمیل پرونده های امنیتی و سایر روابط و اقدامات و فعالیت های کشته شدگان و شناسایی دوستان و وابستگان آنها، پرهیز شود. هر دو این درخواست ها، البته با اجابت دولت سنیوره که روابط بسیار نزدیکی با ریاض دارد، مواجه شد.
از طرفی عبدالعزیز حکیم رهبر ائتلاف یکپارچه عراق چندی پیش طی اظهاراتی گفته است بسیاری از عناصر تکفیری و اعضای القاعده که در عراق حضور دارند در اردوگاه نهرالبارد، تعلیم و آموزش نظامی دیده اند. اکثریت این عناصر هم تبعه عربستان سعودی هستند.
همین جا هم یادآوری این نکته اهمیت دارد که از 19نفری که در حوادث یازدهم سپتامبر هواپیماها را به سمت برج های دوقلو در نیویورک و پنتاگون هدایت کردند، 15نفرشان ، تبعه سعودی بودند. علاوه بر این باید خاطرنشان کرد تقریبا از دو سال پیش سازمان القاعده و ماموران امنیتی عربستان سرگرم جنگ و درگیری بیرحمانه ، خشن و قساوت آمیزی علیه یکدیگر در این کشور شدند که طی آن ، صدها نفر کشته و یا بازداشت شدند و به برقراری فضای پلیسی بر کشور عربستان انجامیده است.
ردپای اتباع عربستان در مسایل بحرانی دیگر، از جمله در افغانستان ، چچن و الجزایر و حتی در اعمال تروریستی اروپا پیدا شده است و تحلیلگران ، پیدایش این نگرش جامد و زمخت که به چیزی جز سر بریدن و شکم دریدن و پاره کردن اجساد مخالفان نمی اندیشد را به اندیشه ها و نگره های آیین وهابیت ارجاع می دهند که هر چند به عنوان مذهب رسمی عربستان محسوب می شود اما اغلب در مراکز غیررسمی و مکتب خانه ها و مساجد و برخی دانشگاه ها تدریس می شود و خروجی این مذهب ، عناصر افراطی ، متعصب و بیرحمی هستند که امروزه حتی کشتار هم مسلکان و هم کیشان خود را به عنوان گامی به سمت تحقق اهدافشان ، می شمارند.
حال ، ساده لوحانه است اگر پنداشته شود پایان درگیری ها در نهرالبارد به منزله پایان این تفکر خشن و خشکی است که از سرچشمه های اصلی خود در مراکز غیررسمی عربستان ، مایه می گیرد!


یوسف قوچانی غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها