با کشته شدن ولید عیدو، قاضی سابق و نماینده پارلمان لبنان، اینک یک حلقه دیگر از اتهامات متبادل میان سوریه و دولت سنیوره از یک طرف و نیروهای ملی و بعضا طرفدار سوریه با جناح اکثریت پارلمانی این کشور به زنجیره حلقههای قبلی افزوده شد.
کد خبر: ۱۳۷۳۷۹

جناح اکثریت متشکل از سعد حریری، ولید جنبلاط و سمیر جعجع بیمحابا سوریه را مسوول قتل عیدو دانستند. چنانکه قتلهای قبلی شامل رفیق حریری نخستوزیر قبلی لبنان و چند سیاستمدار ضد سوری را نیز به گردن دمشق انداختند.
علاوه بر این، این جناح، مخالفان خود را هر روزه به دلیل حفظ پیوندها و روابط خود با سوریه مورد شماتت قرار میدهد.
با این حال، وضعیت پارلمانی این جناح به دلیل از دست دادن ولید عیدو همچنین بیار جمیل، به حالت شکننده درآمده و لذا در دستور کار خود به طور شتابزده برگزاری انتخابات فرعی برای پر کردن جای خالی این دو نماینده را قرار داده است. دولت سنیوره تنها با 4 نماینده نسبت به مخالفان در حالت اکثریت بسر میبرد. معمولا، براساس قانون اساسی، دولت پیشنهاد برگزاری انتخابات فرعی را میدهد و رئیس جمهوری آن را تصدیق میکند تا عملا برگزار شود.
اما یک مشکل اساسی به عدم پذیرش رسمیت دولت از سوی امیل لحود رئیس جمهور لبنان مربوط میشود که جناح اکثریت را به سرحد جنون کشانیده است. به طوری که سمیر جعجع و دیگران،مخالفت رئیس جمهوری با امضای حکم برگزاری انتخابات را به منزله تبانی او با قاتلان عیدو به حساب آوردند. از طرفی مخالفان نیز از آنجایی که دولت سنیوره را غیرقانونی میدانند، برگزاری این انتخابات را به طریق اولی، غیرقانونی میدانند.
به همین دلیل برخی از ناظران رسمی در لبنان احتمال کشیده شدن تحولات سیاسی به حلقههای بدتر و بحرانیتر را رد نمیکنند. به ویژه این که تا چندی بعد، دوره ریاست جمهوری تمدید شده امیل لحود نیز به پایان میرسد و اکثریت پارلمانی که چشم به نشاندن فردی از جناح خود به این منصب دوختند، از هم اکنون کرسی ریاست جمهوری را میراث جناح خود قلمداد میکنند و از آن طرف، مخالفان که حضوری قابل ملاحظه در پارلمان دارند، دارای توان کافی برای سنگاندازی در قبال حرکت اکثریت پارلمانی را دارند و به همین دلیل است لحن امروزی جنبلاط و جعجع و حریری نسبت به مخالفان و به ویژه حزبالله، به خواهش و استمالت بیشتر میچربد تا از آن رهگذر بتوانند با انتخاب یک رئیس جمهور ضد سوری، همچنان سکاندار تحولات شتابنده علیه دمشق باشند.
روشن است کشته شدن عیدو، در شرایط ابهامآمیزی صورت گرفته است. از یک طرف چنانکه گفته شد، دولت و جناح اکثریت سوریه را متهم میکنند، از یک طرف، سلیمان فرنجیه چهره مسیحی مارونی طرفدار سوریه معتقد است از فضای به وجود آمده از قتل عیدو، تنها افرادی مانند جعجع و جنبلاط میتوانند استفاده نموده و در آن فضا تنفس کنند و از طرفی نباید از حضور چشمگیر و قوی جوخههای ترور موساد که چندی پیش چند دسته آنها در لبنان کشف و متلاشی شدند،چشم پوشید. این چشمانداز از وضع فعلی، مسیری بغرنج و غیرقابل پیشبینی برای آینده لبنان ترسیم میکند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها