هر ساله وقتی که نیمه خرداد ماه فرا می رسد، مردم ایران به یاد دو واقعه عظیم در تاریخ ایران می افتند؛ یکی رحلت ابر مرد دوران ایران ، حضرت امام خمینی رضوان الله
کد خبر: ۱۳۶۰۴۹
تعالی علیه در سال 1368و دیگری شهادت هزاران نفر از مردم شهرهای مختلف ایران بویژه قم ، پیشوا، باقرآباد، ورامین ، تهران و تبریز در پانزدهم خرداد ماه سال 1342، به دست دژخیمان رژیم پهلوی در اعتراض به دستگیری حضرت آیت الله العظمی خمینی.
بدون تردید امام خمینی شخصیت عظیم و بی نظیری است که تاثیر عمیقی بر جامعه ایران و بر جهان اسلام گذاشته است و توجه خیل عظیمی از مردم را به سوی خود جلب کرده است.
ایشان در دوران حیات پر ثمرش توانست تحول عظیمی را در اذهان و افکار و بینش مردم ایران ایجاد کند. امام موفق شد تا با دعوت از آحاد مردم به «بازگشت به قرآن» و «پیاده کردن اسلام در متن زندگی خویش» آنان را به خیزش بزرگی فرا بخواند. پیروی مردم از امام موجب شد تا از سال 1341تا سال 1357بزرگترین چالش مردمی ، در برابر رژیم شاهنشاهی به وجود آید.
بدین ترتیب خواسته تاریخی مردم ایران برای رسیدن به «حاکمیت ملی» با اندیشه امام خمینی در قالب «جمهوری اسلامی ایران» تحقق یافت.
امام خمینی ، محبوب ترین شخصیت تاریخ در بین مردم ایران بوده و هستند. نه تنها مردم ایران بلکه بسیاری از مردم جهان ، بویژه مسلمانان به او عشق می ورزیدند و او را موجب عظمت دینداری ، اسلام و مسلمانان در عصر«دین افیون توده هاست » می دانستند. او به قدرت مردم اعتقاد و اعتماد داشت و راه حل هر مشکلی را از درون مردم جستجو می کرد. امام خمینی از جنگ ویرانگری که صدام بر انقلابش تحمیل کرد، در شرایط تحریم تسلیحاتی بین المللی ، با کمک مردم خود، سربلند بیرون آمد و با دعوت از مردم برای پر کردن جبهه ها، از درون مردم قدرت رزمی جدیدی آفرید که توانست با بسیجیانش در کنار نیروهای مسلح رسمی ، خاک اشغال شده کشورش را آزاد و دشمنش را وادار به تسلیم نماید. او «مکتب اسلام» را تنها راه نجات بخش مردم جهان می دانست و معتقد بود که بستر پیشرفت و ترقی را «اسلام ناب محمدی (ص)» برای ملتها به ارمغان می آورد و ایمان عمیق به خداوند بزرگ ، آنها را از سلطه قدرتهای شیطانی نجات می دهد.
امام معتقد بود که ملتها می توانند قدرتهای ظالم جهان را با وحدت کلمه و با همت همگانی از بین ببرند. او حتی معتقد بود که اگر مسلمانان جهان همه با هم باشند و هر کدام یک سطل آب بریزند اسرائیل را آب خواهد برد. او خود را و ایران را برای اسلام می خواست و آوازه اسلام را در جهان طنین افکن کرد.
تمام گروههای سیاسی در «او» وحدت می یافتند و او همه را دعوت به با هم بودن می کرد و می گفت: «همه با هم» نه «همه با من» او می خواست به تکلیف الهی خویش عمل کند و از همه مردم می خواست که «اسلام را معیار حرکتها و رفتارهای خود قرار دهند».
امام همچنین توانست یک نهضت ریشه دار جهانی در عالم اسلام به وجود آورد. مردم لبنان با الهام از سخنان او توانستند اسرائیل را از خاک خود بیرون کنند و فلسطینی ها با تفکر و شیوه مبارزاتی او انتفاضه را به راه انداختند و مقاومت عظیمی را در برابر اسرائیل شکل دادند.


حسین علایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها