ملاقات بین سفرای ایران و آمریکا در بغداد نشانه فرصت و امکانی قابل توجه است. این دیدار به دنبال ماهها تنش بین واشنگتن و تهران بر سر برنامه هستهای ایران صورت میگیرد.
کد خبر: ۱۳۵۷۱۲

اتهامهای آمریکا به ایران درباره مداخله در عراق و لبنان نشانه جنگ به نظر میآمد. اما در ورای این امر نگرش دیگری به آرامی در حال شکلگیری بوده است.
این دیدار، دومین دیدار بین مقامهای ایران و آمریکا در ماههای اخیر، نشاندهنده تغییری ضمنی در سیاست دولت بوش است.
سیاست کاخ سفید پیچیدهتر از آن است که بعضی از صداهای خصمانه که از واشنگتن بیرون میآیند، نشان میدهد.
یک مبارزه قدرت برای جلب نظر جورج بوش بین دیک چنی معاون رئیس جمهور و کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در جریان بوده است. چنی به نحوی خصمانه مخالف معامله با جمهوری اسلامی است، اما رایس طرفدار درگیری و مشارکت محتاطانه است. در حالی که اردوی چنی پرسروصداتر بوده، به نظر میرسد اردوی رایس در حال صعود و پیشرفت است.
در حالی که همدستان چنی مانند جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل بر طبل جنگ میکوبند خانم رایس به طور خصوصی به متحدان آمریکا اطمینان داده است که بولتون نظر بوش را منعکس نمیکند و واشنگتن قصد حرکت در مسیر دیپلماتیک را دارد.
دیدار در بغداد نخستین نشانه ظهور سیاستی معقولانهتر نیست. بوش اخیرا اظهار داشت سیاست او در خاورمیانه تحت تاثیر توصیههای گروه بررسی عراق، یعنی کمیسیون مستقلی که سال گذشته به بررسی جنگ و اوضاع عراق پرداخت، خواهد بود. یکی از توصیههای اصلی کمیسیون فوق مذاکره با ایران و سوریه بود.
ایدئولوگهای پنتاگون و دفتر چنی سالها وزارت خارجه را در حاشیه قرار داده بودند. دیدگاه آنان این بود که تنها راه برخورد با ایران تلاش برای تغییر رژیم است.
بنا به دلایل گوناگون  نه فقط به علت باتلاق نظامی در عراق  این نگرش دیگر قابل استفاده نیست، به فرض که زمانی بوده باشد. این واقعیتی است که معامله با ایران آسان نیست. بلندپروازیهای هستهای آن همچنان تهدیدی جدی برای منافع غرب است. اما دوست نداشتن رهبری یک کشور دلیلی برای امتناع از گفتگو نیست. واقعیت موازنه قدرت در خاورمیانه این است که آمریکا نمیتواند تهران را نادیده بگیرد.
خصومت کنترل نشده و افراطی شکست خورده است. تاکید در واشنگتن بر دیپلماسی معقولانه، یا آمادگی برای مشارکت با دشمنان، مورد استقبال است. این حرکتی در مسیر درست است.

آبزرور
ترجمه: علی کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها