همزمان با آغاز مذاکرات ایران و امریکا درباره عراق ، نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه امریکا در مقاله ای که در روزنامه بوستون ریویو چاپ شد
کد خبر: ۱۳۵۶۱۸
بر بهبود روابط ایران و امریکا تاکید کرد و نوشت باید درباره ایران تمرکز بلندمدت داشته باشیم و دیدگاه کوتاه مدت بازدارندگی ایران را کنار بگذاریم.
به دلیل اهمیت دیدگاه برنز بخشهایی از مقاله وی ترجمه شده است که می خوانید.
سالها پیش اولویت سیاست خارجی امریکا، اروپا بود؛ توجه امریکا به اروپا از سال 1917میلادی آغاز شد و باید بگویم اوج این توجه ها زمان ریاست جمهوری کندی و بیل کلینتون بود از آن گذشته امریکا در جنگ جهانی اول و دوم نیز نقش زیادی ایفا کرد و به کمک کشورهای اروپایی شتافت.
اما امروز همه چیز عوض شده است ولذا لزوم تغییر در سیاست خارجی ایالت متحده را ایجاب کرد و باعث شد توجه اصلی واشنگتن از اروپا به سایر نقاط جهان معطوف شود و باید بگویم مهمترین اولویت سیاست خارجی امریکا در حال حاضر خاورمیانه است. هم اینک در خاورمیانه 4بحران اصلی وجود دارد که هر یک از آنها در صورت ادامه می تواند به یک بحران نسلی منجر شود. نخستین آنها مساله عراق است. هم اکنون 170هزار نفر از نیروهای ما در این کشورند و این موضوع یکی از بزرگترین نگرانی های ما در 40سال اخیر است. مساله دیگر لبنان است که دولت دموکرات این کشور می کوشد به بقای خود ادامه دهد. بحران بعدی مساله اسرائیل و صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی هاست که از 60سال گذشته تاکنون تلاش برای این صلح به نتیجه نرسیده است.
واماچهارمین آنهاایران است که نقشی اساسی درمنطقه دارد. رئیس جمهور این کشور معتقد است کشورش باید کشور محوری در خاورمیانه باشد. بنابراین مشکل ما با دولت ایران تنها درباره این کشور نیست ، بلکه خیلی گسترده تر و راجع به کل خاورمیانه است. نظر ما این است که ایران یک مشکل اصلی و نگرانی طولانی مدت است و احتمال زیاد دارد که در سالهای 2010، 2012و شاید 2025هم در راس مسائل سیاست خارجی ما باشد. من قبلا عنوان کرده ام که دیپلماسی بهترین راه پیش روی ما برای حل بحران ایران است و تمام سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه هم از آنچه ما درباره ایران انجام می دهیم ، حمایت می کنند.
البته درباره چگونگی تعامل با دولت ایران ، بوش چندین بار عنوان کرده که تمامی گزینه ها از جمله اقتصادی ، سیاسی و نظامی در مقابل ماست ، اما ما در تلاشیم از طریق دیپلماسی این بحران را حل کنیم. ما تلاش کرده ایم از طریق عراق کانالی را برای گفتگو با این کشور ایجاد کنیم و امیدواریم مسوولان این کشور هدف ما را از این کار دریابند.مطالبی که مطرح شد مربوط به روابط بین امریکا و ایران در کوتاه مدت و با توجه به شرایط حال حاضر بود؛ اما ما معتقدیم امریکا باید در بلندمدت رابطه خود را با ایران تغییر دهد.
ما باید موانع موجود بین ایران و امریکا را از بین ببریم ، زیرا هیچ ارتباطی بین دو طرف وجود نداشته است. بهتر است توجه کوتاه مدت خود را برای مهار دولت ایران کنار بگذاریم و دارای تمرکزی بلندمدت باشیم ، به این معنا که ما می خواهیم در 15یا 25سال آینده کجا قرار داشته باشیم؛
ما می خواهیم همدیگر را بشناسیم و سعی کرده ایم این کار را با شیوه های گوناگون انجام دهیم. ماه ژانویه تیم ملی کشتی امریکا را به ایران اعزام کردیم و تیم کشتی خود را برای یک دوره مسابقات کشتی که از طریق شبکه تلویزیونی ایران پخش می شد به بندرعباس اعزام کردیم و از دموکرات ها و جمهوریخواهان در مجالس سنا و نمایندگان خواسته ایم به ما بودجه ای بدهند تا از آن برای این نوع تبادلات فرد به فرد استفاده کنیم.
ما باید مثبت فکر کنیم. زمانی خواهد رسید (امیدواریم در دوران حیات ما رخ دهد) که مجددا با ایران مذاکره کنیم و روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیریم. هم اکنون سعی داریم زمینه های این نوع رابطه سازنده را فراهم آوریم ، زیرا زمان بسیار زیادی از قطع روابط ایران و امریکا گذشته است.


نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه امریکا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها