بازپس گیری خرمشهر از دست نظامیان صدام ، موجب حیرت و شگفتی بسیاری از ناظرین بین الملل و حامیان صدام شد.
کد خبر: ۱۳۵۱۸۳

سربازان عراقی مستقر در این شهر، نتوانستند در پناه استحکامات و مواضع خود دوام آورند و به ناچار حدود 12هزار نفر از آنها پس از حمله رزمندگان اسلام در 1361/3/3به این شهر، اسیر شده و تعداد دیگری از آنها فرار را بر قرار ترجیح دادند و برخی به آب زده و از مناطق اشغالی گریختند.
صدای امریکا در 8خرداد 1361، پیروزی جمهوری اسلامی ایران را در جریان عملیات بیت المقدس این گونه تصویر کرد: با وجود مشکلات تدارکاتی ، ناآرامی های ناشی از انقلاب و کاهش تدریجی قدرت عملیات نیروی هوایی ایران ، ماشین نظامی ایران به گونه ای اعجاب آور عمل کرد.
تصرف خرمشهر که نظامیان بعثی حدود 19ماه برای نگه داشتن آن ، اقدامات زیادی را در تحکیم مواضع خود و نیز در آرایش دفاعی نیروهای جنگی مستقر در آن و همچنین در ایجاد استحکامات و موانع مهندسی متعدد، انجام داده بودند، موجب سقوط آخرین و مهمترین افتخار جنگی رژیم بعثی صدام شد. رزمندگان اسلام با بازپس گرفتن این بندر مهم ، برگ برنده ای را که ارتش صدام بشدت برای حفظ آن تلاش می کرد و به هیچ وجه حاضر به از دست دادن آن نبود از چنگ ارتش رژیم صدام درآوردند. این پیروزی عظیم موجب خوشحالی همه مردم ایران شد.
ولی وزیر امور خارجه وقت امریکا، الکساندر هیگ درباره آن این گونه اظهارنظر کرد: پیروزی های اخیر ایران در جنگ با عراق ، برای امریکا نگران کننده است و منافع غرب ، بخصوص امریکا را در منطقه به خطر انداخته است.
جالب است که آزادسازی سرزمین های اشغالی ایران از دست ارتش بعثی عراق ، منافع غرب را به خطر می اندازد. یعنی غرب علاقه مند بوده است که نظامیان صدام ، همچنان در خاک ایران بمانند تا ایران برای سالیان طولانی اسیر دست رژیم وابسته صدام که مجری تمایلات امریکا و غرب بود، باقی بماند و نتواند بدون نگرانی از جنگ ، شرایط مناسبی را برای توسعه کشور ایجاد کند.
آزادی خرمشهر، تمام برنامه های غربی ها و ارتجاع عرب را که می خواستند از طریق حمله صدام ، جمهوری اسلامی ایران را با آن سرگرم کنند، به هم ریخت و مشخص کرد استراتژی آزادسازی سرزمین های اشغالی که از سوی امام خمینی در ابتدای تهاجم صدام به ایران ، با قدرت و شدت دنبال می شد چه سیاست حکیمانه ای بوده که با فتح خرمشهر به آن جامه عمل پوشانده شده است.
از زمانی که امام در نیمه دوم سال 1359، فرمودند: حصر آبادان باید شکسته شود، همه معتقدان به انقلاب اسلامی و وطن دوستان ، فهمیدند که ایران در عملیات نظامی خود نه تنها تلاش خواهد کرد تا مقابل تهاجم دشمن بایستد و او را از ادامه پیشروی بازدارد بلکه با تدبیر و اتخاذ ابتکار عملهای مناسب به مواضع دشمن حمله خواهد کرد و نظامیان صدام را از سرزمین های ایران بیرون خواهد کرد.
همه دریافتند که با این تدبیر امام ، ایران به جای فقط فکر کردن به دفاع در برابر تهاجم ارتش بعثی و زمین گیر کردن دشمن ، یک گام بلند روحی برداشته و برای اخراج دشمن از مناطق اشغالی ، برنامه ریزی خواهد کرد. بنابراین همه مشاهده کردند که فقط با همدلی سپاه و ارتش و حضور عظیم نیروهای داوطلب مردمی ، ابتدا حصر آبادان شکسته شد، سپس برای تحقق شعار و هدف جنگ جنگ تا پیروزی ، طرح ریزی های حیرت انگیزی صورت گرفت و نبردهایی سلسله وار برای دفع تجاوز دشمن انجام شد تا این که در نهایت در عملیات بیت المقدس ، قوای اسلام توانستند با بیرون راندن دشمن از بیشتر سرزمین های اشغالی و آزادسازی بیشتر خاک وطن عزیز، پیروزی را برای امت حزب الله به ارمغان بیاورند و ثابت کنند که «ان تنصرو الله ینصرکم و یثبت اقدامکم».
فتح خرمشهر موجب شد تا نام این شهر برای همیشه در تاریخ حماسه آفرینی های ملت ایران ، به عنوان شهری مقاوم و سربلند، ثبت شود و به عنوان پرچم عظمت انقلاب اسلامی که توانست سرافکندگی دائمی را برای رژیم بعثی عراق و برای تجاوز دشمن به ارمغان آورد، در خاطره مردم جهان ماندگار شود.


حسین علایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها