جهان امروز، جهان ارتباطات است. در این جهان به رغم پیشرفت ها و گستردگی های کمی و کیفی ارتباطات جهانی متاسفانه زمینه های ندیدن و نشنیدن افزایش یافته است
کد خبر: ۱۳۲۸۴۶
و در حالی که ماموریت رسانه ها فراهم کردن امکان دیدن و شنیدن دیگران و دریافت صحیح حقایق است ، با پایبند نبودن به اخلاق رسانه ای ، حقایق را وارونه جلوه می دهد.
امروز در حالی که قدرت رسانه ای و شکل دهی به افکار عمومی در صحنه رقابت های منطقه ای و بین المللی اهمیت و نقش برجسته ای پیدا کرده است ، متاسفانه در غیاب یک همکاری و برنامه مشخص تبلیغاتی ، شاهد هجمه گسترده رسانه ای غرب علیه جهان اسلام حول محورهایی از قبیل ارائه چهره ای خشن از اسلام و مسلمانان ، تلاش در جهت معرفی نادرست نهضت مقاومت ، ایجاد تفرقه در میان امت اسلام و مقابله با پیشرفت علمی و فناوری کشورهای اسلامی هستیم.
در این میان نظام رسانه ای جهان اسلام متاسفانه از مشکلات و معضلات متعددی رنج می برد. بسیاری از رسانه ها در تکاپوی جذب مخاطب عام و دستیابی روزافزون به پول و سرمایه در دام ابتذال افتادند. بسیاری از متفکران و اندیشمندان جهان عرب اعتراض خود را نسبت به شیوع این گونه رسانه های به ظاهر مستقل ابراز داشته و می دارند.
برخی دیگر نیز در جهت اهداف محدود و کوتاه مدت یک یا چند نظام سیاسی حرکت می کنند و مصالح و منافع کلی و کلان رسانه های جهان اسلام در برنامه ریزی و سیاستگذاری آنان جایی ندارد و از همین خاستگاه در بسیاری از موارد خواسته یا ناخواسته ابزاری بی مزد و مواجب در جهت اهداف شوم قدرت های بزرگ می شوند. افتادن در چنبره اختلافات منطقه ای ، قومی و مذهبی و نوعی رقابت پنهان و آشکار با یکدیگر که بسیاری از سرمایه های مادی و معنوی آنها را هدر می دهد، از جمله آفات و عواقب این امر است.
امروز که رسانه های عربی و اسلامی در حمایت از مردم فلسطین گرد هم آمده اند، بدانیم و بدانند در رابطه با سرنوشت ملت فلسطین رسالتی تاریخی و حساس به عهده دارند و باید با خنثی کردن غولهای رسانه ای وابسته به صهیونیست ها ، از ملت مظلوم فلسطین در راه احقاق حقشان حمایت کنند. در خصوص مساله هسته ای ، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که فرآیند خلع سلاح و کنترل تسلیحات بویژه از طریق چندجانبه گرایی به طور موثری به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی کمک می کند.
تنها راه رهایی از خطر سلاحهای هسته ای نابودی کامل این گونه سلاحها و خلع سلاح هسته ای است. جامعه جهانی باید نسبت به تقویت رویکردهای یکجانبه گرایی به زیان چندجانبه گرایی نگران باشد. در چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران سال جدید را سال وحدت و انسجام اسلامی اعلام کردند.انسجام اسلامی یعنی همگرایی امتهای مسلمان برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان هویت و عزت مسلمین.تهاجمی که شخصیت های منفی شرور و تروریست آن از میان اعراب و مسلمانان انتخاب می شوند تا در روح و ذهن مخاطبان ، اسلام و تروریسم را یک واقعیت جلوه دهد.
انسجام اسلامی در حقیقت روح عزت خواهی و اعتدال طلبی دینی است تا امریکا و استکبار جهانی نتواند بی محابا به کشورهای اسلام از قبیل افغانستان ، عراق ، لبنان ، سومالی و دیگر مناطق تجاوز کند و عرض و ناموس مسلمین را مورد تعرض قرار دهد.انسجام اسلامی یعنی مقابله با تفرقه گرایی و اختلاف افکنانی که در قالب شیعه و سنی مانع وحدت و یکپارچگی جهان اسلام می شوند.ایشان فرمودند: «داروی اصلی برای جهان اسلام ، داروی اتحاد است».
مسلمانان باید متحد شوند. علما و روشنفکران اسلام بنشینند و منشور وحدت اسلامی را تنظیم کنند. به نظر می رسد رسانه های جهان اسلام در تحقق این آرمان بلند می بایست با استفاده از فرصت و رهنمود سازنده فراهم شده
1- بهره گیری از اندیشمندان ، متفکران ، علما و صاحبنظران جهان اسلام را در برنامه کار خود قرار دهند تا از این رهگذر بتوانند عقبه فکری خود را مبتنی بر رهنمودهای نجاتبخش و حیاتی اسلام استحکام و غنا بخشیده ، در مقابل توطئه های سهمگین و مخرب دشمنان اسلام قدرت ایستادگی داشته باشند.
2- از افتادن در دام اهداف کوتاه مدت و محدودی که به اختلاف و درگیری و تفرقه و تشتت در جهان اسلام منجر می شود، بپرهیزند و اتحاد جهان اسلام را به عنوان هدف نهایی و نمایی مدنظر قرار دهند.
3- اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و توده های مسلمان را به عنوان وظیفه ذاتی خود در درجه اول اهمیت قرار دهند تا بتوانند در گذرگاه های پرپیچ و خم حوادث و توطئه های پیچیده و بغرنج ، مردم مسلمان را بموقع در مسیر درست راهنمایی کنند.
4- دستیابی به منشور وحدت اسلامی را به عنوان گامی عملی و موثر در شرایط کنونی جهان اسلام مدنظر قرار دهند و با بهره گیری از دیدگاه های مختلف و متنوع متفکران و اندیشمندان جهان اسلام و در بستری از اندیشه ها و تفکرات تقریبی ، اختلافات و درگیری های عقیدتی و فکری را کاهش دهند و از تفرقه و تشتت امت اسلامی جلوگیری کنند.
ما معتقدیم که رویکرد یکجانبه گرایانه به امنیت بین الملل و برخورد گزینشی با آن موجب تضعیف نهادهای بین المللی شده و دستاوردهای دو دهه اخیر جامعه جهانی بعد از پایان جنگ سرد در تقویت چندجانبه گرایی و تقویت نهادهای بین المللی را به مخاطره جدی افکنده است . جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در امضای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ، بیشترین حجم همکاری ها را تاکنون در میان کشورهای عضو این پیمان به شهادت رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است.
جمهوری اسلامی ایران در همین راستا و با هدف اعتمادسازی اجازه بیش از 5هزار نفر ساعت بازرسی را به بازرسان آژانس داده است.
ما همچنین برای زدودن هرگونه ابهام به طور داوطلبانه برای بیش از دو سال و نیم ، اقدام به تعلیق فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود کردیم ، اما متاسفانه در مقابل چیزی جز ریاکاری و عدم صداقت غرب ندیدیم. این در حالی است که برنامه اتمی اسرائیل و وجود تاسیسات خارج از پادمان این رژیم ، تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه ای است که نه تنها با آن برخوردی صورت نمی گیرد، بلکه از حمایتهای قدرتهای جهانی نیز برخوردار است .اخیرا شاهد بودیم که در برابر اعتراف صریح نخست وزیر این رژیم به داشتن زرادخانه تسلیحات هسته ای ، هیچ واکنشی صورت نگرفت و در عین حال تلاش گسترده ای برای محروم کردن یک عضو ان.پی.تی از اعمال حقوق قانونی خود در چارچوب معاهده و تحت نظارت آژانس صورت می گیرد.
امروز بار دیگر به همکاران رسانه ای خود درجهان اسلام و عرب اعلام می کنیم که «موفقیت بزرگ دانشمندان ایرانی متعلق به همه جهان اسلام است و پیمودن پله های افتخار و ترقی توسط جوانان مسلمان دستاورد عظیمی است که شکوه و عظمت ویژه ای به آن خواهد بخشید و آنها را در راه پیشرفت و دستیابی به قله های علم و فناوری امیدوار خواهد کرد.
رسانه های ما در تبیین این حقیقت بزرگ نیز مسوولیتی سنگین و تاریخی بر عهده دارند. از هیاهوی تو خالی دشمنان اسلام و رسانه های وابسته شان نهراسیم و یقین داشته باشیم که نصرت و یاری الهی همراه خواهد بود.


عزت الله ضرغامی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها