1- بار دیگر انفجاری مهیب در کربلای معلی باعث شهادت 71نفر و زخمی شدن صدها تن از مردم عراق حتی زائران ایرانی شد.
کد خبر: ۱۳۲۷۱۰
این انفجار در حالی به وقوع پیوست که مقامات شهر کربلا برای حفاظت از این شهر در برابر حملات تروریستی ، به دنبال حفر خندقی در اطراف هستند؛ اقدامی که نشاندهنده ناامیدی مردم عراق از اقدامات امنیتی اشغالگران این کشور از جمله احداث دیوار امنیتی و افزایش نیروهای امریکایی در مرکز عراق است.
در این خصوص آیت الله محمدتقی مدرسی از مراجع دینی کربلا، از اهالی این شهر خواست تا با تشکیل یک کمیته امنیتی ، به امر خطیر حفظ امنیت این شهر بپردازند. وی همچنین از شهروندان خواست با شناسایی خطوط فتنه ، به تقویت بنیادهای حکومتی برای اعاده امنیت به این شهر اهتمام ورزند.
2- یکی از توجیهات رئیس جمهور امریکا برای گسیل 22هزار نیروی جدید به عراق و تمرکز این نیروها در بغداد و اطراف آن ، این بود که اکثر حملات تروریستی عراق در اطراف بغداد و شعاع 50کیلومتری پیرامون آن رخ می دهد، اما نه تنها اقدامات تروریستی حتی در بغداد و اطراف آن کاهش نیافت ، بلکه گروههای تروریست با گسترش شعاع اقدامات خود هم اکنون مراکز و شهرهای زیارتی عراق را هدف قرار می دهند. 2انفجار مهیب در کربلا در فاصله چند روز ثابت کرد که افزایش نیرو آن هم در قلب بغداد چاره کار نیست و اشغالگران ، دلیل افزایش حملات تروریستی را باید در حضور و اقدامات خود جستجو کنند.
3- در حالی که عملیات تروریستی در مناطق مختلف عراق ادامه دارد، برخی شخصیت های سیاسی ، رسانه ای و مسوولان کشورهای عربی سعی در فرافکنی مشکلات موجود در این کشور دارند و می کوشند نقش خود را دراین باره کمرنگ جلوه دهند. این در حالی است که بارها مسوولان عراقی از نقش برخی کشورهای عربی و تروریست هایی که از این کشورها برای عملیات تروریستی وارد عراق می شوند و همچنین نقش برخی رسانه های عربی در این خصوص پرده برداشته و آن را افشا کرده اند و مردم عراق نیز بر این مساله تاکید می کنند.
4- اگرچه دولت نوری مالکی ، دولتی است با کمترین اختیارات نظامی امنیتی در برابر بزرگ ترین چالشهای امنیتی ؛ اما او و دولتش باید بیش از پیش به این مساله توجه داشته باشند که مهمترین بازنده ادامه خشونت ها و موج تروریسم در صحنه داخلی عراق آنها خواهند بود. این امر به طور حتم به القای ناکارآمدی دولت مالکی منجر می شود.نباید فراموش کرد که رقبای دولت مالکی ، کشورهای نافذی در منطقه هستند که از هر فرصتی برای بازگرداندن اکثریت عراق به موقعیت نامطلوب قبل ، استفاده و استقبال می کنند.
5- هم اکنون که سیاست های اشغالگران عراق با شکست روبه رو شده و اقدامات مقطعی آنها فقط به دست و پا زدن برای خروج از باتلاق می ماند، نقش نخبگان شیعه و سنی برای شناسایی واقعی دشمنان بیش از پیش برجسته می شود.
در صورتی که نخبگان و رهبران شیعه و سنی اتحاد خود را بیشتر کرده و نوک پیکان حملاتشان را متوجه اشغالگران و گروههای تروریستی کنند که مردم عراق را صرف نظر از قومیت و مذهب هدف قرار می دهند، آن گاه ریشه تروریسم با وجود خواست اشغالگران خشک می شود و دیگر جایی برای اشغالگران در عراق باقی نمی ماند. فراموش نکنیم از هنگامی که عشایر استان سنی نشین الانبار در غرب عراق ضمن اعلام هم پیمانی با دولت پابه پای نیروهای امنیتی با تروریست ها و گروههایی که خود را نماینده اهل سنت عراق می دانستند، به مقابله برخاستند، تاکنون صدها تن از تروریست ها در این استان کشته و یا بازداشت شده اند و امنیت نسبی به مناطق مختلف آن بازگشته است.


عباس محمدنژاد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها