دشواری روزهای انتشار جام جم به سال 1379 و به تبع آن فضای سنگین سیاسی ناشی از هجمه ها علیه رسانه ملی ، فراموش شدنی نیست.
کد خبر: ۱۳۲۵۹۸

بازخوانی حوادث و تحولات سیاسی روزهای یاد شده - امروز و پس از 7سال - به ما درس روشنی می دهد: هر گاه رسانه ای به ذات خویش نزدیک می شود، مخاطبان هوشمند و خوانندگان حرفه ای مطبوعات ایران ، به خوبی آن را درک می کنند و رسانه موردنظر را در «سبد انتخاب» خویش قرار می دهند.
راستی! بسیاری را آن زمان ، چنین باوری نبود که روزنامه جام جم نه تنها در سبد انتخاب رسانه ای مخاطبان قرار بگیرد، بلکه پس از کوتاه مدتی در صدر پرتیراژترین روزنامه ایرانی بنشیند.
آن ذات رسانه ای -منظور صاحب امتیاز روزنامه جام جم یعنی صداوسیما- صبغه فرهنگی و اجتماعی بود. مشی و مرامی که در این سالها، حفظ شد و همچنان باقی خواهد ماند. ما از آن استقبال عمومی ، آموختیم که شما خوانندگان گرامی ، تنها چنین روشی را می پسندید.
جام جم به گواه قد کشیدن 7ساله خویش ، جزو نادر روزنامه هایی است که به دلیل افزوده ها و ضمیمه های خواندنی و صرفا مطالبش در سبد انتخاب خوانندگان قرار گرفته است.
افزوده های دیگری به جز «مطلب» روزنامه را به این مرحله نرساند و این به صراحت یعنی انتخاب خود روزنامه ، صفحات ، ستون ها، خبرها، گزارش ها، گفتگوها و مقالات آن .اینک ، مایه مسرت است که پس از این همه سال ، همچنان سرمایه اعتماد مخاطبان را در کیسه داریم و قدر چنین سرمایه ای را نیک خواهیم دانست. در طول این سالها فراز و فرودهای بسیاری در عرصه تحولات سیاسی کشور رخ داد.
با این وجود، روزنامه جام جم ، هرگز حاضر نشد تا مشی معتدل خود را رها کند و روزنامه را به عنوان «رسانه ای برای همه» به «رسانه ای برای مخاطبان خاص» تبدیل نماید.
حتی در حادثه یازده سپتامبر و در ادامه ، اشغال افغانستان توسط امریکا و تحولات و اشغال عراق - در سالهای بعد - تیترهای سیاسی نیز، ضرباهنگی اجتماعی داشت تا وفاداری دست اندرکاران روزنامه به مشی فرهنگی اجتماعی اعلام شده ثابت شود. راه پیش رو، با آموزه های پشت سر، نشان از آن دارد که حفظ سرمایه اصلی و بزرگ جام جم یعنی مخاطبان بستگی تام و تمام به کیفیت مطالب و ارتقای روز به روز آن دارد. این عمر 7ساله به مثابه چراغی 7ساله راه را روشن تر از پیش در برابرمان شفاف کرده است ، ولی روزنامه نگاری به ما گوشزد می کند که تیراژ یکی ، یکی به دست می آید و صد تا صد تا از دست می رود. لذا ما بر این باوریم که باید به مراتب پخته تر و جاافتاده تر از قبل شویم.
پیگیری مطالبات قطعی و تصریح شده مردم ایران ، در طول این سالها از ویژگی های جدی روزنامه جام جم بوده است.
بی تردید، این روند هرگز قطع نخواهد شد و در آینده تغییر شکل نمی دهد. چه بسا اگر حمایتهای شما نمی بود به این اندازه ، خبرنگاران تحریریه جام جم انگیزه کاری نمی داشتند. صدق این کلام ، به جریان سازی هایی بازگشت می کند که روزنامه جام جم مبدع آن بود و تا حل مطالبه موردنظر مردم و مشکل پیشاروی آنها، از پای ننشست.
به همین دلیل باز هم برای آینده معتقدیم ادامه این روند به حیات و بالندگی بیشتر روزنامه کمک می کند و چراغ راه ما، همین خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها