سرانجام اعلام شد که هیات رسمی جمهوری اسلامی ایران با ریاست وزیر خارجه در اجلاس شرمالشیخ در مصر شرکت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۲۵۶۹

این موافقت، بعد از رایزنیهایی که عراقیها از طریق تماسهای دیپلماتیک و همچنین اعزام وزیر خارجه و حتی اعلام آمادگی برهم صالح معاون رییس جمهور و خود نوری مالکی برای سفر به تهران جهت متقاعد کردن ایران به اعزام هیات رسمی به آن اجلاس، صورت گرفت.
البته عراقیها، به دلایلی که به وضع داخلی شکننده و ناآرام و نسبتا غیرقابل کنترل خود مربوط میشود، اصرار دارند که اجلاس شرمالشیخ به طرز موفقیتآمیزی، ثبات و امنیت کشورشان را استحکام بخشیده و موجب شود تا جامعه جهانی از طریق مشورتها و رایزنیها، به یک اجماع نسبی جهت حمایت از دولت عراق و ابتکار عملها و راهکارهای آن جهت برقراری امنیت، نایل آیند. دست بر قضا، این علاقهمندی و تمایل، دقیقا در راستای برنامههای کاخ سفید و شخص جورج بوش قرار دارد که اکنون با کنگره امریکا بر سر تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای امریکایی از عراق، دست به یقه شده و منازعات علنی دمکراتها و جمهوریخواهان به قدری بالا گرفته است که در حال حاضر، شکاف و جدایی قابل اعتنایی در افکار عمومی امریکا انداخته است.
جورج بوش در واقع درصدد ارایه تصویری موفق از عملکرد خود به عنوان فرمانده ارتش امریکا در عراق است و این امر میسر نمیشود مگر با جلب حمایت کشورهای پیرامونی عراق که اکثر حکام آنها، جزو دستنشاندگان و متحدان واشنگتن محسوب میشوند.
در این میان نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری مستقل و مقتدر و در عین حال، همسو با عواطف و احساسات مردم عراق، تعیینکننده است. در واقع، حضور هیات رسمی ایران در اجلاس شرمالشیخ، میتواند علامتی ممتاز از گرایش تهران به سمت ایفای نقش حمایتی از مردم عراق از طریق جهت دادن به اجلاس و ترغیب کشورهای همسایه به پشت کردن به دستور کار امریکا در فتنهانگیزی و دامن زدن به منازعه موهوم سنی و شیعی، تلقی شود. در عین حال، هیات اعزامی میتواند دیدگاههای خود را درخصوص تحکیم انسجام اسلامی که شعار نمادین امروز ایران است، بیان کرده و هیاتهای رسمی جهان عرب را به تقویت پیوندها و همبستگی اسلامی و ایجاد انسجام لازم از طریق وحدت بخشیدن به سیاست خود در قبال عراق، دعوت کند.
از طرفی هیات ایرانی باید بجد هرگونه تلاش واشنگتن برای بهرهبرداری از انعقاد اجلاس شرمالشیخ و همچنین نتایج آن را متوقف کرده و متناسب با تلاش امریکا، نسبت به ادامه حضور یا ترک صحن اجلاس تصمیم لازم را اتخاذ کند.


یوسف قوچانی غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها