امروز سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور آغاز به کار می کنند.شوراهای دوره دوم در مجموع به خصوص در کلانشهرهایی چون اصفهان ، ارومیه ، مشهد و...
کد خبر: ۱۳۲۴۷۹
توانستند منشا خدمات مهمی برای مردم باشند و این مساله در ابرشهر تهران از برجستگی خاصی برخوردار بود.
فارغ از خدمات ارزنده شورای اسلامی شهر تهران ، باید گفت حسن انتخاب دو شهردار کارآمد، فعال ، خلاق و با برنامه ]احمدی نژاد و قالیباف [ گویای عملی شدن گفتمان خدمت صادقانه به مردم بوده است که از همه آنان باید صمیمانه تقدیر و تشکر کرد. اما از امروز بیش از 110هزار نفر از منتخبان مردم در بیش از 35هزار شورای اسلامی شهر و روستا و بخش مصمم به خدمت صادقانه به مردم هستند.
درباره اهمیت و جایگاه شوراها، قانون اساسی یک فصل از چهارده فصل و هفت اصل از 177اصل خود را به این مهم اختصاص داده است. هرچند تاکنون گامهای خوبی برای اجرایی شدن اصول قانون اساسی برای گسترش و نهادینه شدن شورا برداشته شده است ، اما نواقص و اشکالات جدی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود؛فعال شدن شورای عالی استان ها در ارائه طرحها به دولت و مجلس شورای اسلامی ، اجرایی شدن مصوبات شورا از سوی مقامات دولتی و عدم مقاومت و تعلل در اجرای آنها، عملی شدن اصل 104و تشکیل شوراها در واحدهای تولیدی ، صنعتی و کشاورزی و گسترش و نهادینه شدن فرهنگ کار جمعی و شورایی در جامعه را می توان در کنار ابهام داشتن برخی از مقررات و آیین نامه های مربوط به عنوان مشکلات و نارسایی های قانونی در حوزه شوراها برشمرد. از سوی دیگر منتخبان برگزیده مردم باید بدانند که مبادا فرصت های طلایی خدمت به مردم را با پرداختن به مسائل حاشیه ای اشتغال به امور فرعی ، نشست های بی خاصیت ، سفرهای خارجی غیرضرور، دعواهای جناحی ، اختلافات سلیقه ای ، قدرت طلبی و ریاست طلبی خدای ناخواسته به هدر بدهند. از نهادهای نظارتی و مراجع ذی صلاح بر کار شوراها انتظار می رود که با بازرسی و نظارت و کنترل به موقع چون چشمان بینا برای شوراها عمل کنند.
برابر برخی اخبار و گزارش ها، سفرهای خارجی برخی شوراهای حتی شهرهای بسیار کوچک و یا برخی از اعضای کلانشهرها بس قابل تامل و سوال برانگیز است. و از این تاسف بارتر در برخی موارد دریافتی ها و اخذ پاداش های خارج از قاعده بوده است که امیدواریم اعضای جدید شوراها با وسواس و مراقبت بیشتر در چارچوب قانون و ضوابط عمل کنند. با این حال پرونده شوراهای دوره دوم بسته شد و باید منتخبان دوره سوم با بهره گیری از تجارب گذشته ، حذف آزمون و خطاها، خدمت به مردم را سرلوحه خود قرار دهند.
بر این اساس مهمترین وظایف و ماموریت های شورای دوره سوم می تواند بر موارد زیر مبتنی باشد:
1- اصل برنامه ریزی: دوره انتخاب شوراها 4سال است . منتخبان ، برنامه 4ساله حوزه خدمت خود را باید تدوین و عملیاتی کنند.
به عبارت دیگر وضع موجود را که تحویل گرفته اند روشن کرده و رسما اعلام کنند که در پایان دوره خدمت خود چه کارنامه ای را ارائه خواهند کرد.
2- اصل آموزش: اگر توسعه متوازن و پایدار و همه جانبه را دنبال می کنیم ، توسعه نیروی انسانی در راس آن است و این مهم محقق نمی شود مگر پرداختن به امر آموزش ، تربیت نیرو، کادرسازی و گسترش فرهنگ آموزش محوری و یادگیری در کارها که لازمه هرگونه پیشرفت است.
3- اصلاح قوانین و مقررات: متاسفانه پاره ای مقررات و آیین نامه های مربوط به حوزه خدمات شهری اصلا در شرایط امروزی کاربرد ندارد. بعضا دارای ابهام و کلی گویی است. شورای عالی استان ها بیش از همه مسوول این مساله است.
4- فرهنگ سازی: واقعیت آن است که فرهنگ کار شورایی و جمعی در جامعه ما، از جایگاه مناسبی برخوردار نمی باشد. حاکمیت فرهنگ ، فردگرایی و فقدان تجربه موفق در انجام کار جمعی موجب شده است که شوراها آن گونه که باید نتوانند حتی در میان خود آهنگ کار جمعی را بنوازند تا چه رسد به برنامه ریزی برای فرهنگ سازی و بهره گیری از رسانه ها و مطبوعات برای گسترش کار شورایی و جمعی.
5- تدوین راهبرد و استراتژی: شوراها باید علاوه بر توجه و عمل به مولفه های پیش گفته به خصوص برنامه ریزی از راهبرد مطلوب در حوزه ماموریت برخوردار باشد. برای نمونه باید گفت که تهران در بخشهایی به بن بست رسیده است. تنها شهردار و شورایی شجاع ، جسور و دارای راهبرد می تواند طرح انتقال پایتخت از تهران را به نقطه دیگر کشور ارائه کند و مبادا این تفکر در افکار مسوولان رخنه کند که با ارائه این طرح تصویری از ضعف و ناتوانی در معرض قضاوت مردم قرار می گیرد. بلکه بالعکس مردم از مسوولانی که فرصتها را با تعارفات و رودربایستی و فقدان اراده جدی برای دگرگونی و تحول از دست بدهند ناراحت خواهند شد.
6- گفتمان خدمت صادقانه: شوراهای دور سوم با آگاهی از ترکیب و آرایش سیاسی که با رای مردم پیدا کرده اند، باید الگوی عملی از کار جمعی ، تحمل همدیگر، افزایش شرح صدر، به حاشیه راندن مسائل اختلاف برانگیز، تاکید بر مشترکات و از همه مهمتر خود را خادم مردم دانستن با اهتمام و اراده ای وصف ناپذیر، خدمت صادقانه را به عنوان گفتمان غالب و مسلط شوراهای دور سوم قرار داده و کارنامه ای درخشان از خود بر جای گذارند.


علی دارابی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها