با آغاز مجدد شلیک موشکهای موسوم به «قسام» از سوی جنبش حماس علیه مواضع اسراییلی، عملا مدت زمان «متارکه» نانوشته و غیررسمی در سرزمینهای اشغالی پایان یافت
کد خبر: ۱۳۲۰۸۵
و اینک حماس به همراه دیگر جنبشهای مقاوم فلسطینی، از جمله جهاد اسلامی فلسطین، تصمیم گرفتند در پاسخ به تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی، عملیات خود را از سر گیرند.
هر چند در 4 ماه گذشته، یعنی از زمان برقراری «متارکه»، سربازان اسراییلی بارها فضای نسبتا آرام را با تجاوزات نظامی خود مخدوش کردند، اما تصمیم حماس برای از سرگیری عملیات و پایان دادن به سکوت خود در قبال تجاوزات اسراییلیها، پس از اقدام جوخههای ترور ارتش صهیونیستی در به شهادت رسانیدن 9 تن از فعالان فلسطینی، اتخاذ شده است.
حال باید دید این تصمیم حماس، چه تغییری را در آرایش سیاسی و نظامی موجود در سرزمینهای اشغالی به وجود خواهد آورد.
میدانیم دولت کنونی فلسطین که حاصل گفتگوهای نهاد خودگردان فلسطینی و جنبش حماس با میانجیگری شخص ملک عبدالله ال سعود در ریاض میباشد، در اساس، به عنوان دولت حماس شناخته میشود. هر چند که در آن وزرایی از نهاد خودگردان، انجام وظیفه مینمایند. بنابراین میتوان حدس زد نهاد خودگردان فلسطین به رهبری ابومازن که گفته میشود جدول کاری فشردهای برای ملاقاتهای آشکار و پنهان با نخستوزیر اسراییل آماده کرده است، در راس مخالفان از سرگیری عملیات مسلحانه جنبش حماس قرار خواهد گرفت. هر چند که این نهاد، تجاوزات اسراییلیها را محکوم کرده است، اما روشن است که محکوم کردن عملیات حماس از سوی این نهاد، برخلاف محکومیت تجاوزات اسراییلی که تاثیر خاصی ندارد، مناسبات این دو گروه، را دستخوش فعل و انفعالات تازهای خواهد کرد.
پیداست ابومازن به فضای توام با آرامش برای پیشبرد پروژه خود جهت مصالحه با اسراییلیها، حتی در چارچوب طرح «ابتکار عمل اعراب» که عربستان و اردن مدعیان اصلی آن محسوب میشوند، نیازمند است. اما اسراییلیها، مانند همیشه، تحرکات سیاسی خود را فارغ از اختیارات نامحدودی دنبال میکنند که به ارتش و جوخههای ترور برای اجرای عملیات ضدفلسطینی در هر زمان و مکان، بخشیدند.
برای توضیح بیشتر باید گفت، این جوخهها در حالی فعالان فلسطینی را در خیابانها و کوچههای کمعرض و باریک شهرهای کرانه باختری تعقیب میکنند که اولمرت همزمان با آن، طرح «ابتکار عمل اعراب» را قابل اعتنا ارزیابی میکند.
بنابراین، میتوان پیشبینی کرد به زودی سیل دعوت به آرامش و خویشتنداری از سوی نهاد خودگردان و همچنین حکومتهای عربی و بالاخره اروپاییها به سوی حماس سرازیر شود.
این رویه، در گذشته نیز، در موقعیتهای مشابه، رخ داده است و چیزی جز شکست و عقبماندگی تاریخی و سیاسی حکومتهای عربی در قبال موجودیت جعلی اسراییل را نمایان نمیسازد.


یوسف قوچانی غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها