بیش از دو هفته است که نیروهای اشغالگر امریکا به ساخت دیوار حایلی در منطقه اعظمیه بغداد مشغول هستند.
کد خبر: ۱۳۱۸۴۰

این دیوار به طول 5کیلومتر و ارتفاع 3.5متر به ادعای امریکایی ها برای کاهش عملیات تروریستی ، انتحاری و جدا کردن منطقه آشوب زده یا به عبارتی منطقه سنی نشین عراق در بغداد است. عراقی که تا صدها سال پیش حتی پیش از کشف قاره امریکا با چنین مضامین و عباراتی آشنا نبود امروز به کجا سیر می کند؛ امروز عراق برای تامین امنیت جانی شهروندانش باید میان مناطق مختلف دیوار حایل بکشد.
واقعیت وجود این دیوار پس از سیاست های پلید ایالات متحده امریکا در عراق بوجود آمده است ؛ سیاست هایی که از همان آغاز جنگ به دنبال ایجاد فتنه میان طوایف مختلف عراقی و برانگیختن جنگهای داخلی و طوایفی در این کشور بودند.امروز با ساخته شدن دیوار حایل در منطقه اعظمیه می توانیم بگوییم که بالاخره دسیسه های کاخ سفید به نتایج اولیه خود در عراق دست یافت.
دیروز اسرائیل با در پیش گرفتن سیاست نژادپرستانه خود و با ادعای تامین امنیت جان یهودیان دیوار حایل را در سرزمین های اشغالی بنا کرد و امروز امریکا با در پیش گرفتن همان سیاست در کشور اشغال شده عراق توسط سربازانش خواهان تامین امنیت جان شهروندان عراقی است ، شهروندانی که پیش از این با هیچیک از معانی و مضامینی چون سنی ، شیعی و کرد آشنا نبودند و همه یکدست در زیر پرچم عراقی واحد زندگی می کردند. جالب آن است که در چنین اوضاعی که امریکا بی شرمانه ساخت دیوار حایل اعظمیه را تاکتیکی برای کاهش خشونت در بغداد عنوان می کند، رابرت گیتس ، وزیر دفاع امریکا بی محابا از برقراری آشتی ملی در عراق ، تقسیم ثروت های نفتی و عقب نشینی امریکا از برخی سیاست های اولیه اش که منجر به ایجاد اختلاف و شکاف میان طوایف مختلف عراقی شده است ، سخن می گوید.امروز آنچه از هرج و مرج ، کشتار، درگیری طوایفی و گسترش تروریسم در عراق می بینیم همگی نتایج سیاست های اولیه کاخ سفید در عراق است ، سیاست هایی که از آغاز اشتباه بود و ادامه این اشتباهات به وقوع فاجعه های انسانی در عراق منجر شد.
اسکات مکلیرن ، یکی از فرماندهان امریکایی اوضاع جاری عراق را اینچنین توصیف می کند: وضعیت باور کردنی نیست ، درست مثل یک فیلم هالیوودی خشن است.واقعیت آن است که حضور نظامی امریکا نه تنها در عراق
بلکه در کل منطقه آسیب های زیان بار و فاجعه های جبران ناپذیری وارد ساخته است . گسترش حضور نظامی امریکا در خلیج فارس و افزایش تعداد ناوهای امریکایی در آبهای خلیج فارس ، این منطقه را نه تنها به منطقه حساسی که ممکن است هر لحظه با وقوع یک انفجار مهیب روبرو شود، بلکه به کثیف ترین و آلوده ترین منطقه نیز تبدیل کرده است . آسیبی که از بازمانده سوخت مصرفی ناوهای امریکایی در خلیج فارس به منطقه وارد می شود در ارزیابی ، معادل آسیبی شناخته شده که ممکن است فعالیت 60تا 70نیروگاه هسته ای در منطقه باعث شود. شاید بسیاری از این واقعیت غافلند که ناوهای بزرگ امریکایی همگی با سوخت هسته ای کار می کنند، همان سوختی که از سوی بسیاری از انجمن های حقوق بشر و محیط زیست نسبت به استفاده از آن جدا هشدار داده شده است.
بی شک سفر گیتس به منطقه و در راس آن عراق برای اصلاح بسیاری از اشتباهات دولت امریکا انجام نگرفته است.
درست است که وزیر دفاع امریکا در اعتراف غیر رسمی در این دیدار گفته است که سربازان امریکایی نمی توانند تا ابد در خیابان های عراق مستقر باشند، اما واقعیت امروز در پس پرده پنهان است. کاخ سفید با توجه به تمامی هزینه های سنگینی که در این جنگ متحمل شده است هرگز حاضر نخواهد شد که بدون کسب غنیمت های جنگی عراق را ترک کند.
هزینه ای که عراق باید به امریکا دهد همان تجزیه و تقسیم به کشورهای کوچک است ، کشورهایی که تا ابدالدهر برای مصونیت خود نیازمند حمایت های امریکا هستند. یک فرمانده امریکایی در توصیف اولین دیوار حایلی که در منطقه اعظمیه عراق ساخته می شود با لحنی طنز آمیز می گوید: سربازان امریکایی نام این دیوار را دیوار حایل بزرگ اعظمیه گذاشته اند، زیرا این حادثه در نوع خود آن هم در کشور عراق بسیار بزرگ است. امروز عراق بهای حماقت های دولتمردان خود چون صدام را می دهد و فردا منطقه بهای سکوت و تسلیم خود را در برابر سیاست های امریکا خواهد داد.


منبع: الشرق الاوسط
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها