صحنههای هولناک مربوط به بیرون آوردن اجساد کشتهشدگان حادثه تیراندازی در صحن دانشگاه ویرجینیا نه تنها برای امریکاییها عذابآور و خوفناک بوده، بلکه وجدان عمومی را در سراسر جهان تکان داد.
کد خبر: ۱۳۱۵۰۵

حال هر چند که رسانههای امریکایی بکوشند مقصر این حادثه را یک تبعه خارجی معرفی کنند، اما در ماورای این تبلیغات پرهیاهو و گیجکننده، هنوز حقایقی رعبآور از سمت و سوی گرایشهای مادیگرایانه و ضد انسانی در گروهبندیهای اجتماعی امریکا قابل مشاهده است.
شاید انگشت گذاشتن مقامات امریکایی بر قانون تجویز حمل اسلحه، دمدستترین وسیله برای توجیه وقوع این کشتار مرگبار تلقی شود، اما امریکاییها نیک مطلعاند بی تفاوتی دولت جورج بوش در قبال مسایل مربوط به رفاه اجتماعی Social welfare و مسائل بهداشتی health care که حوزه وسیعی از امکانات را با هزینهای کم در اختیار طبقات فرودست جامعه امریکایی قرار میدهد، مالا به بروز حوادثی از این قبیل منجر خواهد شد. این، دست بر قضا، جزو انتقادهای اصلی دمکراتها بر روش حکومتداری جورج بوش در جریان انتخابات کنگره و مجلس سنا بوده که دمکراتها توانستند در جریان آن، در سایه شعارهای مبتنی بر تامین بودجه رفاه اجتماعی، قوه مقننه را به طور نسبی تحت کنترل خود درآورند. این هزینهها، بنا به گفته دمکراتها از طریق ارائه جدول زمانی برای خروج نیروهای امریکایی از عراق و کاهش تدریجی هزینههای مربوط به حضور این نیروها ر آن کشور، قابل تامین است.
طبعا، جورج بوش و همفکرانش با این دیدگاه، شدت مخالفند و همچنان تصمیم دارند رویه خود را، به بهانه مبارزه با تروریسم جهانی، دنبال کنند.
با این حال، وقوع این کشتار فجیع، شاید دمکراتها را یک گام به جلو به سمت محقق شدن خواستههایشان، براند. نمیتوان تردید داشت توفیق تبلیغات فشرده رسانهای وابسته به طیف حاکم در کاخ سفید برای القا و تزریق برداشت خاصی از وقوع این جنایت در افکار عمومی امریکا، در سایه وجود مقاومتهای قابل ملاحظه در اردوگاه دمکراتها، حداقلی خواهد بود.
از این رو، جورج بوش باید با یک رسوایی دیگری در کارنامه قطور و جنجالی خود کنار بیاید که او را با چالشها و مخاطرات داخلی مواجه میسازد که بطور ژرف با سرنوشت جمهوریخواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری، گره خورده است.


یوسف قوچانی غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها