نانسی پلوسی ، رئیس مجلس نمایندگان امریکا در حالی از سرزمین های اشغالی فلسطین دیدار کرد که حمایت های یک جانبه وی از تل آویو حکایت از همسویی برنامه های دموکرات ها و جمهوریخواهان امریکا در قضیه مربوط به فلسطین داشت.
کد خبر: ۱۲۹۸۱۵

نفوذ و سیطره صهیونیست ها در دستگاه حاکمه ایالات متحده سبب شده تا احزاب و تشکلهای سیاسی نظیر دموکرات ها و جمهوریخواهان برای تحقق اهداف خود در چارچوب خواسته های لابی صهیونیست گام بردارند.در شرایطی که دولتمردان کاخ سفید برای برخورداری از حمایت صهیونیست ها جهت ادامه حضورشان در قدرت از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند دموکرات ها نیز تلاش دارند تا از هم اکنون رضایت لابی صهیونیستی را برای انتخابات 2008جلب کنند.
در این راستا پس از برگزاری نشست آیپک و تصویب کمک 2.4میلیارد دلاری به تل آویو در کنگره ، نانسی پلوسی ، رئیس مجلس نمایندگان امریکا راهی سرزمین های اشغالی فلسطین شد تا گامی دیگر برای بهره گیری از ظرفیت های رژیم صهیونیستی در راه تحقق اهداف دموکرات ها برداشته شود. این سفر در حالی برگزار شد که:
الف) چنانکه ذکر شد دموکرات ها از حامیان سنتی رژیم صهیونیستی محسوب می شوند.
پس از برگزاری نشست آیپک و تصویب کمک مالی در کنگره به دست دموکرات ها، اکنون نانسی پلوسی با حضور در سرزمین های اشغالی فلسطین گامی دیگر برای حمایت از رژیم صهیونیستی برداشته است.
وی در دیدار با اولمرت ، شیمون پرز و لیونی تاکید کرد که هدف دموکرات ها حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی است.
نکته قابل تامل آنکه صهیونیست ها همزمان با سفر پلوسی به محاصره غزه و کرانه باختری پرداختند که وی از این اقدام با نام تامین امنیت تل آویو حمایت کرد تا بیانگر نگاه یکسان احزاب و تشکلهای بزرگ امریکا به صلح در سرزمین های اشغالی باشد. در همین راستا این نکته قابل ذکر است که پلوسی از یک سو با حمایت از تشکیلات خودگردان و تکرار شروط کمیته چهارجانبه برای دولت وحدت ملی بار دیگر سیاست تفرقه میان گروههای فلسطینی را تکرار و از سوی دیگر وی ادعاهای مقامات تل آویو مبنی بر مقابله با فعالیت های هسته ای ایران را تکرار کرد تا گامی در جهت خواسته های صهیونیست ها بردارد.
ب) هرچند که دموکرات ها با جمهوریخواهان در تضاد (البته در تاکتیک نه در اصل موضوع) هستند و برای کسب قدرت به تخریب رقیب خود می پردازند، اما در نهایت در قبال سیطره ایالات متحده بر خاورمیانه با آنها هماهنگ هستند. پلوسی در سفر خود با تاکید بر اجرای نقشه راه و طرح های کمیته چهارجانبه بر استمرار حضور امریکا در معادلات صلح تاکید کرد تا همسو با جمهوریخواهان برای بهبود چهره تخریب شده امریکا گام بر دارد.
ج) از سیاست های ایالات متحده کشیدن اعراب پای میز مذاکره با رژیم صهیونیستی و بهبود چهره واشنگتن میان ملت های عرب است. با توجه به اینکه جمهوریخواهان جایگاهی در میان ملت ها و سران عرب ندارند دموکرات ها امیدوارند تا از جایگاه مثبت پلوسی برای جلب رضایت اعراب برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و امریکا برخوردار شوند. این تحرکات پس از نشست سران عرب در ریاض که در آن بر اجرای طرح صلح ملک عبدالله بدون تغییر در مفاد آن تاکید شداز اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در نهایت می توان گفت که حضور پلوسی در سرزمین های اشغالی فلسطین در ادامه سیاست های حمایتی امریکا از رژیم صهیونیستی است که به اجرای یک جانبه روند صلح به نفع این رژیم صورت می گیرد. البته با توجه به عدم حضور دموکرات ها در راس قدرت ، تحرکات آنها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. با تمام این تفاسیر مواضع پلوسی آشکار ساخت که نگاه دموکرات و جمهوریخواه به صلح خاورمیانه صرفا تامین منافع رژیم صهیونیستی است و آینده مردم فلسطین در آن جایگاهی ندارد.
بر این اساس این سفر بار دیگر اثبات کرد که نقشه راه و سیاست های امریکا تحقق بخش خواسته های ملت فلسطین در روند صلح نخواهد بود و صرفا استمرار انتفاضه و اتحاد و حمایت فراگیر جهان اسلام از آن تنها راهکار تحقق آرمان تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف خواهد بود هرچند که مقامات کاخ سفید برای شکست این اتحاد از هیچ توطئه ای دریغ نمی کنند.


منبع: قدسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها