در منطقه سرشار از انرژی خاورمیانه ، تنها دو کشور هستند که از تسلیم به خواسته های ابتدایی امریکا سرباز زده اند: ایران و سوریه.
کد خبر: ۱۲۸۷۶۸

این کشورها هر دو دشمن امریکا هستند و ایران تا به حال مهمتر از دیگری است. چنان که در دوران جنگ سرد قاعده بود، توسل به خشونت مرتبا به عنوان واکنشی در برابر نفوذ بدخیم دشمن اصلی و غالبا به بهانه هایی واهی توجیه می شود. جای تعجب نیست که بوش سربازان بیشتری به عراق می فرستد و قصه هایی درباره آشکار شدن دخالت ایران در اوضاع داخلی عراق سر هم می کند و تصور ضمنی هم این است که امریکاست که بر جهان حکومت می کند. در حالی که در عراق هیچ نیروی خارجی دخالتی ندارد.
برای امریکا، مساله اصلی در خاورمیانه ، کنترل موثر بر منابع انرژی بی بدیل آنجا بوده ، هست و خواهد بود. دسترسی مساله ای ثانوی است . وقتی نفت روی آبهای دریا باشد به همه جا می تواند برود. تسلط و کنترل داشتن ، ابزار سلطه جهانی تلقی می شود. نفوذ ایران در عراق تسلط امریکا را به چالش می کشد. تصادف تاریخ است که مهمترین منابع نفتی جهان عمدتا در مناطق شیعه نشین خاورمیانه یعنی جنوب عراق ، مناطق مجاور با عربستان سعودی و ایران هستند که ذخیره های عمده گاز طبیعی را نیز داراست . بدترین کابوس امریکا این خواهد بود که اتحادی شیعی پدید بیاید که بیشتر نفت جهان را در اختیار داشته باشد و مستقل از امریکا شود.
اگر چنین بلوکی پدید بیاید ممکن است حتی به جدول امنیتی انرژی آسیا در چین نیز بپیوندد. ایران می تواند یک نقطه اتکا باشد. اگر برنامه ریزان دولت بوش باعث چنین اتفاقی شوند، موضع قدرت امریکا را در جهان شدیدا تضعیف کرده اند.برای امریکا، تقصیر اصلی ایران مبارزه طلبی اش است که به سرنگونی شاه در سال 1979و بحران گروگانگیری در سفارت امریکا بازمی گردد. به تلافی اینها، امریکا از تجاوز صدام حسین به ایران حمایت کرد که صدها هزار کشته بر جای گذاشت. پس از آن تحریم های مهلک از راه رسید و بوش تلاشهای دیپلماتیک ایران را رد کرد.باید توجه کرد حیوان وقتی زخم خورده می شود خطرناک تر و پیش بینی ناپذیرتر می شود. دولت بوش در تلاش نومیدانه برای نجات چیزی ، ممکن است تن به فاجعه عظیم تری بدهد. دولت بوش مصیبتی تصورناپذیر در عراق درست کرده است. دولت بوش از ایجاد یک دولت موکل در داخل عراق ناکام مانده است و نمی تواند بدون روبه رو شدن با احتمال از دست دادن تسلطش بر منابع انرژی خاورمیانه عقب نشینی کند.


نوآم چامسکی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها