انتشار خبر صدور مجوز برای اسکناس های 5هزار تومانی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی علاوه بر آن که ملاحظاتی اقتصادی از باب تاثیر در ارزش پول ملی دارد
کد خبر: ۱۲۷۹۷۳
، حاوی نکاتی درباره اجزای به کار رفته در طراحی آن نیز هست.
آن گونه که خبرگزاری ها دیروز گزارش کردند، اسکناس های نارنجی رنگ جدید حاوی آرم انرژی هسته ای به همراه جمله ای از پیامبر اکرم (ص) درباره ایرانیان است.
اما همین نشانه های جدید، احتمالا باعث بروز سوئتفاهماتی در فضای سیاسی داخلی و خارجی و شان و اعتبار اقتصادی کشور خواهد بود.
در عرف اقتصاد بین الملل ، اسکناس ها نمادی از هویت ملتها و آثار مشهور و همیشگی کشور منتشرکننده در جامعه جهانی به شمار می رود و کشورها از این دریچه سعی دارند از نشانه هایی استفاده کنند که مروج فرهنگ و بویژه تاریخ و هویت ملی آنها باشد.
شکی نیست که دستیابی به انرژی هسته ای امروز یکی از اهداف والای کشور به شمار می رود و قاطبه شهروندان نیز در آرزوی کسب تام و کامل آن به سر می برند. با این حال این مساله حاوی ویژگی هایی نیست که دست کم در حال حاضر بتوان در طراحی اسکناس از آن استفاده کرد.
ساده ترین دلیل در این باره تفاوت ماهوی اسکناس با سیاست است ؛ چرا که سیاست های داخلی و خارجی دولتها تاریخ مصرف دارند و احتمال تغییر آن در طول سالها وجود دارد و این موضوع با ویژگی ذاتی اسکناس که ماندگاری در طول سالهاست ، در تناقض است.
این است که دولتها بجز در موارد معدود از عناصر سیاسی در طراحی اسکناس های خود استفاده نکرده اند، چرا که سیاست یک کشور همچون رودخانه ای گذراست که با ماندگاری تناسبی ندارد و تغییر در ذات آن است.
لذا از این دریچه می توان استفاده از عامل یاد شده در طراحی اسکناس های 5هزار تومانی را نوعی بدسلیقگی دانست.


سید علی دوستی موسوی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها