تکاب ، یکی از شهرهای آذربایجان غربی و در منتهی الیه جنوب این استان واقع است. این شهر با 3 استان کردستان ، آذربایجان شرقی و زنجان مرز مشترک دارد.
کد خبر: ۱۲۷۷۵۵

این شهر بالغ بر 2500 کیلومترمربع وسعت دارد. جمعیت شهر به 95 هزار نفر می رسد. فاصله این شهر با تهران ، 540 کیلومتر است و دارای 100 روستا و آبادی و یک بخش به نام تخت سلیمان است.
این شهر در دوران پیش از اسلام ، بر سر بزرگراه های میان همدان ، آسیای صغیر و ارمنستان قرار گرفته بود. تکاب ، محل وجود چشمه ها و قنات هاست و کلمه «تکاب» به معنای جویی زیرزمینی است که اشاره به آب باریک و کمی است که در آنجا جریان دارد. مردم تکاب به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می کنند و مهمترین مشاغل آنها کشاورزی و دامپروری است.
بزرگترین معدن طلای خاورمیانه در تکاب و در روستاهای آغ دره و زره شوران قرار دارد. فرش دستباف افشار تکاب به عنوان مهمترین صنایع دستی این شهر به شمار می رود که شهرت جهانی دارد و کمتر گردشگری است که قالیچه های تکاب را به عنوان سوغات خریداری نکند. آب و هوای تکاب ، سرد و نیمه خشک است و از اواسط پاییز تا اوایل بهار سردتر و با بارش برف شدید توام می شود.

جاذبه های گردشگری

تخت سلیمان و آتشکده آذرگشسب: تخت سلیمان در فاصله 42 کیلومتری شمال شرقی تکاب واقع شده است. این بنا حدودا 3500 سال قدمت دارد و این اثر تاریخی مرکز آتشکده بزرگ ساسانی ها به نام آذرگشسب است که یکی از 3 آتشکده بزرگ و معروف آن دوران بوده است. این آتشکده و تخت سلیمان به عنوان چهارمین اثر باستانی ایران در فهرست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.
این آتشکده به صورت تپه ای با 20 متر ارتفاع از سطح زمین و قاعده ای به شکل بیضی ساخته شده است. تخت سلیمان نیز از نظر آبهای معدنی حائز اهمیت است. این آبها طی قرون متمادی ، از دل زمین جوشیده و به بیرون تراوش می کنند. استخری نیز در میان تپه قرار دارد که این آبها در آن سرریز می شوند. در ضلع جنوبی محوطه تخت سلیمان ، بقایای دیواره سنگی رسوبی وجود دارد که هدایتگر یک جوی آب است که این دیواره ، 300 متر طول و 2 متر ارتفاع دارد. این دیواره سنگی که اهالی محل ، آن را اژدهای سنگی می نامند ، از بقایای رسوبات جوی آب دریاچه ای که به منطقه مسکونی در دوران ساسانی هدایت می شد ، بتدریج تشکیل شده است.
تصور بر این است که اژدها به فرمان سلیمان نبی سنگ شده است و نیز تصوری دیگر حاکی از آن است که سلیمان نبی ، شیاطین و دیوان را در کوه به بند کشیده است. آتشکده آذرگشسب از زمان حکومت ایلخانیان به تخت سلیمان معروف شد. مجموعه آثار باستانی و طبیعی تخت سلیمان ، یکی از بزرگترین و وسیع ترین تاسیسات مذهبی و اجتماعی باقی مانده از دوران ساسانی است که تاکنون از زیر خاک کشف شده و اهمیت ویژه ای در آن دوران داشته است.
اطراف چشمه های تخت سلیمان ، ظاهرا محل سکونت انسان های ناندرتال بوده است ، زیرا کشفیاتی در این دو محوطه به دست آمده است که متعلق به دوران پارینه سنگی یعنی حدود 40 تا 100 هزار سال پیش بوده است. همچنین مهر موبد موبدان همراه چندین مهر دیگر از این مکان کشف شده است. روی مهر موبد موبدان نقوش اساطیری حک شده که در ستایش آب و آتش است. مجموعه مهرهای کشف شده به بیش از 1000 عدد می رسد.
زندان نبی کندی: در مسیر تکاب و به فاصله 25 کیلومتری آن و در میان روستاهای نبی کندی و قزقیان ، دریاچه ای وجود دارد که اطراف آن را سنگهای رسوبی پوشانده اند. آب موجود در دریاچه ، دارای عمق بسیار و محل زندگی پرندگان دریایی بسیار زیباست. این دریاچه یکی از شگفتی های طبیعت و از دیدنی ترین مناظر طبیعت تکاب به شمار می رود.
قلعه بلقیس: این قلعه ، در فاصله 5 کیلومتری تخت سلیمان و بر بالای قله کوهی ساخته شده است که در گذشته ، به منظور دیده بانی در دوران هخامنشیان بنا شده است.
چمن متحرک جملی: این منطقه جزیره ای متحرک در داخل آب دریاچه جملی واقع در روستای بدرلو است که از مناطق زیبای گردشگری تکاب به شمار می رود.
مسجد جامع شهر: این مسجد با 100 سال قدمت ، با معماری های بسیار زیبا داخل شهر قرار دارد. از دیگر مراکز گردشگری تکاب ، می توان از قلعه ساری قورخان ، بقعه ایوب انصاری و آبشار قیزجه نام برد.


امیر فریدون تهرانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها