اصلاح طلبان که پس از خرداد 76، طی چند سال اکثر کانون های تصمیم گیری و اجرایی از قوه مجریه گرفته تا مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا را تصاحب کردند
کد خبر: ۱۲۷۶۱۰
در جریان انتخابات شوراهای دوم ، مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم ، یکی پس از دیگری شاهد روگردانی مردم از خود بودند و این نهادها را در رقابتی دموکراتیک به رقبای اصولگرای خود واگذار کردند.
اما اصلاح طلبان بار دیگر عزم بازگشت به قدرت کرده اند و برای نیل به این هدف ، تلاش گسترده ای را که بخش کمی از آن آشکار است آغاز کرده اند. از جمله اقدامات این جبهه که بتازگی از سوی یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اعلام شد تشکیل «اتاق فکر» است.
«ایجاد منشور اصلاح طلبی»، «تهیه معیاری برای وحدت بین اصلاح طلبان» و «تدوین مبانی تفکر اصلاح طلبی» از جمله اهدافی است که قرار است این اتاق فکر به آنها دست یابد.
البته تشکیل اتاق فکر از سوی این جریان بی سابقه نیست و برنامه ها و سناریوهای اجرا شده در دوران اصلاحات بخوبی نشان می داد که مغز واحدی ، مجموعه را راهبری می کرده است.
نشر گفتمان خاص ، محوریت توسعه سیاسی ، تکثر مطبوعات و در عین حال تیترها و جنجالهای مشترک آنها ، همه و همه محصول همین اتاق فکر بود. اتاقی که نتیجه فکرش بتدریج منجر به شکاف بین اصلاح طلبان و فاصله گرفتن حتی سید محمد خاتمی از آنها شد ؛ لذا لازم است اصلاح طلبان فکری برای این اتاق فکر جدید کنند تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.
از این نکته که بگذریم ، تشکیل اتاق فکر با اهداف مورد نظر، پیام هایی دارد از جمله این که اصلاح طلبان دارای انسجام و وحدت نیستند یا این که مبانی تفکر اصلاح طلبی روشن نیست. حال این سوالات مطرح می شود که آیا اصلاح طلبان از ابتدا انسجام نداشته اند یا پس از مدتی انسجام خود را از دست داده اند؛ عوامل از دست رفتن انسجام چه بوده است؛ آیا این عوامل از بین رفته اند؛
چگونگی و نشانه های آن چیست؛ اگر از بین نرفته اند چگونه با بقای عوامل انسجام شکن می توان امید به انسجام داشت؛ یا این که اگر مبانی تفکر اصلاح طلبی روشن نبوده و تدوین نشده است ، چگونه جریانی به این گستردگی بخشهای مختلف کشور را تسخیر کرد و کشور را به سمتی کشاند که برای خود آنها روشن نبود؛ مسوولیت هزینه هایی که به دلیل همین نامعلوم بودن چارچوب و مبانی اصلاحات به کشور و مردم تحمیل شد به عهده کیست؛
به نظر می رسد اصلاح طلبان باید ابتدا پاسخ به این سوالات و دهها پرسش دیگر دراین باره را هم برای همفکران و هواداران خود و هم برای مردم روشن کنند تا آزموده را بار دیگر نیازمایند.


محسن فیض
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها