امروز دیگر همه پذیرفته ایم و به آن معترفیم که در مدت 21ماهی که از نخستین ابلاغیه اجرای سیاست های کلی اصل 44قانون اساسی می گذرد، هیچ اقدام درخور توجهی از سوی نهادهای مسوول در این زمینه صورت نگرفته است
کد خبر: ۱۲۷۳۹۵
و باید پذیرفت همه ما در این مقطع مقصریم ؛ هم دولت ، هم مجلس ، هم مجمع تشخیص مصلحت نظام ، هم اتاق بازرگانی و هم رسانه ها.
اصحاب رسانه از آن رو مقصرند که در این مدت کم کاری مسوولان را به آنان گوشزد نکردند و اجازه دادند مهمترین واقعه اقتصادی کشور در هیاهوی دعواها و مباحث روزمره سیاسی و اقتصادی محو شد.
اما اهمیت اجرای سیاست های اصل 44بویژه پس از تاکید هفته گذشته رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تسریع در اجرای این سیاست ها و انتقاد ایشان از روند کند برنامه ریزی ها برای رسیدن به این هدف بر همگان آشکار و ملموس شده است و اهتمام ویژه ایشان به این مساله ، جایی برای هیچ گونه درنگ و تامل باقی نمی گذارد و تمام نهادهای مسوول باید اجرای سیاست های کلی اصل 44را وجهه همت خویش قرار دهند.
متهم کردن دولت توسط مجلس -آن گونه که رئیس کمیسیون اصل 44مجلس شورای اسلامی مطرح کردند- و یا بالعکس نیز دردی را دوا نخواهد کرد.
آقای دکتر نادران رئیس کمیسیون ویژه اصل 44مجلس دیروز ضمن انتقاد از عملکرد دولت به خبرنگاران گفته بود اگر دولت لایحه نحوه اجرایی کردن سیاست های اصل 44را ارائه نکند، مجلس وارد عمل خواهد شد. اما باید پرسید در مدت 21ماه گذشته مجلس چه اقدام شایان توجهی در این ارتباط به انجام رسانده است؛ کدام طرح و مصوبه خودجوش مجلس در این دوره بررسی و تصویب شد؛
آنچه امروز در درجه نخست اهمیت قرار دارد، انجام دادن امور و فراهم آوردن زیرساخت هایی است که باید در 21ماه گذشته نسبت به آن اهتمام می شد. لایحه ضد انحصار به عنوان یکی از لوازم اجرای اصل 44هنوز پس از 2سال در نوبت طرح در صحن علنی مجلس به سر می برد. بدون تصویب این لایحه انحصار دولتی می تواند به انحصار بخش خصوصی تبدیل شود که بسیار خطرناک تر و بدتر است.
تسویه بدهی دولت به بانکها نیز از دغدغه های مهم اجرای اصل 44 قانون اساسی است. مطابق آخرین اخبار، دولت و شرکتهای دولتی بیش از 24 هزار میلیارد تومان به بانکها بدهکارند و در صورت تسویه نشدن این بدهی ، امکان واگذاری بانکها به بخش خصوصی وجود ندارد.
مکانیزم حمایت از کارگرانی که در جریان خصوصی سازی شرکتهای دولتی بیکار می شوند، تدوین قانون خصوصی سازی و...هم از دغدغه هایی است که پیش از هرگونه عملیات اجرایی اصل 44باید نسبت به رفع آنها اقدام شود.


حمید اسدی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها