14فوریه 26(2005بهمن1383)رفیق حریری ، نخست وزیر اسبق لبنان با انفجار کامیونی بمبگذاری شده در بیروت همراه 20نفر دیگر کشته شد و این ترور ضربه سختی به امنیت ، ثبات و وحدت لبنان وارد کرد
کد خبر: ۱۲۶۸۱۲
؛ به طوری که بعد از آن 14 ترور دیگر نیز اتفاق افتاد که البته براساس ششمین گزارش سرگ برامرتز، رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در مورد ترور حریری ، این ترورها همگی با هم در ارتباط هستند.
اما امسال دومین سالگرد ترور حریری در حالی در بخش غربی میدان الشهدا برگزار شد که در بخش شرقی این میدان و نیز میدان ریاض الصلح ، مخالفان دولت سنیوره بیش از دو ماه است که برای تشکیل دولت وحدت ملی تحصن کرده اند.
ترور حریری و ترورهای بعد از آن که امنیت ، ثبات و وحدت لبنان را نشانه رفته بود، سرآغاز تغییراتی اساسی در این کشور را به نفع مخالفان سوریه و کشورهای غربی رقم زد ؛ به گونه ای که این تغییر پس از خروج 14هزار نیروی نظامی سوری پس از سالها از لبنان و بعد از آن با کسب اکثریت کرسی های پارلمان از سوی سعد حریری ، رئیس گروه 14مارس در انتخابات ، این تغییرات نمود بیشتری پیدا کرد. این تغییرات به سوی سوئاستفاده گروهی موسوم به گروه 14مارس از این شرایط و بویژه برگزاری دادگاه بین المللی ترور حریری ، گرایش پیدا کرد به گونه ای که حزب الله لبنان ، جنبش امل ، میشل عون و تعدادی دیگر از گروهها و شخصیت های برجسته لبنانی به مخالفت با دولت سنیوره برآمدند. با گذشت دو سال از زمان ترور حریری هنوز عاملان ترور مشخص نشده اند و به دنبال هر گونه انفجار و تروری انگشت اتهام به سوی دمشق و مقامات ارشد آن نشانه می رود.
شرایط کنونی لبنان به گونه ای پیچیده است که هر کسی می تواند از این وضعیت به نفع خود سوئاستفاده کند اما در این میان باید دید که چه کسانی بیشترین نفع را از این ترورها و وضعیت برده اند.گروه 14مارس عامل اصلی به شکست کشاندن گفتگوهای ملی برای تشکیل دولت وحدت ملی است.
این گروه طی این دو سال با سوئاستفاده از ترور حریری و سایر ترورها سیاست های خود را پیش برده و اکنون نیز خواست مخالفان دولت سنیوره برای تشکیل دولت وحدت ملی را تحت الشعاع این دادگاه قرار داده و تمامی خواسته های مخالفان را برمبنای مخالفت با برگزاری دادگاه عنوان می کند و این در حالی است که کسی با اصل برگزاری دادگاه مخالف نیست ، بلکه بحث جناحهای لبنان بر روی دو نکته است: یکی برگزاری دادگاه پس از پایان کار کمیته حقیقت یاب سازمان ملل و دیگری این که آیا دولت سنیوره براساس قانون اساسی و با توجه به استعفای شش وزیر آن قانونی است یا نه؛
از زمان ترور حریری دست هایی سعی در راه انداختن جنگ طایفه ای و مذهبی در لبنان را دارند و در همین راستا در برگزاری دادگاه بین المللی ترور حریری نیز بازی به راه افتاده که با سیاسی کردن پرونده سعی در انحراف آن دارد؛ به گونه ای که به دلیل همین انحراف «دتلو مهلیس» از ریاست کمیته حقیقت یاب کنار گذاشته شد و به جای آن ادامه کار به «سرگ برامرتز» سپرده شد.
با نگاهی به شرایط و تحولات لبنان به وضوح می توان ردپای کاخ سفید را ملاحظه کرد. دولت امریکا لبنان را به آزمایشگاهی جدید برای سیاست های خود بدل کرده و اکنون با حضوری فعال در صف آرایی های موجود لبنان و حمایت های بسیار فعال خود از دولت سنیوره سعی در به دست آوردن آن چیزی در عرصه سیاسی دارد که نتوانست در عرصه نظامی (جنگ میان اسرائیل و حزب الله) به دست آورد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها