این روزها بار دیگر دستیابی کشورمان به فناوری هسته ای در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفته است ؛ هم به دلیل تحرک کشورهای مخالف این دستیابی و نزدیک شدن به پایان مهلت شورای امنیت و هم به دلیل نزدیک شدن
کد خبر: ۱۲۵۷۸۹
به زمان اعلام دستاوردهای جدید کشورمان در این زمینه که حتما شگفتی ساز خواهد بود و این واقعیت را بیشتر آشکار خواهد کرد که توان دانشمندان کشورمان در این زمینه بیش از آن چیزی است که مخالفان و حسودان و دشمنان ارزیابی می کنند و این بنیه ، عمیق تر و مستحکم تر از آن است که بتوان آن را از بین برد.
لذا جا دارد مجددا ارزش این فناوری را مرور کنیم تا علت مقاومت ایران در برابر فشارها و ضرورت تداوم آن روشن تر شود. مدتی پیش رهبر حکیم انقلاب اسلامی این دانش را از اکتشاف نفت در ایران با ارزش تر توصیف کردند که متاسفانه هنوز کار در خوری برای تبیین این مساله نشده است.
موارد زیر می تواند به درک صحیح تر ارزش این دستاورد کمک کند:
1- آغاز سرمایه گذاری در زمینه فناوری هسته ای در کشورمان به قبل از انقلاب و بیش از 30 سال پیش باز می گردد. در آن زمان هم ذخایر نفت در ایران و جهان قطعا بیش از حالا بوده است و هم میزان مصرف انرژی به مراتب کمتر. جالب این که سرمایه گذاری ها و اجرای پروژه ها در آن زمان غالبا توسط کشورهای غربی مانند امریکا، فرانسه و آلمان صورت می گرفت.
بنابراین اگر بیش از سه دهه پیش این سرمایه گذاری ها ضرورت داشته ، امروز که هم ذخایر نفت کاهش چشمگیر یافته و هم مصرف انرژی روزافزون شده است ، این ضرورت دو چندان است بویژه این که امروز ما به دانش بومی متکی هستیم.
2- دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای برای کشورمان از آنچنان اهمیتی برخوردار بوده است که تقریبا همه دولتهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی صرف نظر از گرایش ها و اولویت های خاص خودشان در پیگیری این موضوع تردید نداشته اند و آنچه امروز در کشور به ثمر نشسته است در حقیقت محصول انقلاب اسلامی و خودباوری نشات گرفته از آن است.
3- مخالفت های گسترده و فشارهای سیاسی امروز کشورهایی که سه دهه پیش در همین زمینه در ایران سرمایه گذاری کرده بودند نیز یکی دیگر از نشانه های ارزش فوق العاده این دستاورد است.
بدون شک اگر این فناوری نقش حیاتی و راهبردی نداشت ، صدها سفر و نشست عادی و فوق العاده از سوی کشورهای صاحب نفوذ و مجامع بین المللی ، با محوریت موضوع هسته ای ایران انجام نمی شد و چندین قطعنامه در این باره صادر نمی گردید.ایران اسلامی تا زمانی که ماکارونی ، چیپس ، پفک و انواع کنسرو را تولید کند هیچ حساسیتی را بر نمی انگیزد و قطعنامه ای علیه او صادر نمی شود، اما هنگامی که بخواهد وارد حریمی شود که چند کشور محدود، از سر خودخواهی و برای سلطه بر دیگران آن را حیاطخلوت خود تعریف کرده اند، طبیعی است که عربده ها بلند و فشارها آغاز شود.
4- سرمایه گذاری های کلان کشورهای مختلف جهان بخصوص کشورهای بزرگ روی انرژی هسته ای هم نشانه دیگری از اهمیت این فناوری است. اگرچه همه فناوری هسته ای در نیروگاه های اتمی خلاصه نمی شود ولی کافی است بدانیم در حال حاضر 442نیروگاه اتمی در جهان در حال فعالیت است و 17درصد برق جهان را تولید می کنند. حدود یک سوم این نیروگاه ها متعلق به ایالات متحده امریکا و بقیه متعلق به کشورهایی مانند فرانسه ، انگلستان ، آلمان ، ژاپن ، روسیه و چین است.
البته سرمایه گذاری ها در این زمینه متوقف نشده و با شتاب ادامه دارد. چنانچه براساس پروژه های ثبت شده تا سال 2007، بیش از 60 نیروگاه دیگر در کشورهای مختلف جهان در حال ساخت است و این در حالی است که با انواع سنگ اندازی ها و مانع تراشی ها، از احداث حتی یک نیروگاه اتمی در ایران جلوگیری شده و می شود.


مهدی فضائلی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها