رئیس جمهور پاکستان در ادامه سفرهای منطقه ای خود که هدف محوری آن ، یافتن راهکارهایی برای حل مساله فلسطین و لبنان است ، روز گذشته به تهران آمد و چند ساعتی میهمان مقامات کشورمان بود.
کد خبر: ۱۲۵۱۶۴

سلسله سفرهای پرویز مشرف از اروپا آغاز شد و با سفر به عربستان سعودی ، مصر، سوریه ، اردن و امارات عربی متحده ادامه یافت.
وی همچنین درخصوص حل و فصل مناقشات خاورمیانه سفری نیز به اندونزی و مالزی داشت.
مشرف پس از ترک تهران نیز راهی ترکیه شد تا چرخه سفرهای منطقه ای خود را کامل کند.
مشرف در شرایطی با اعلام داشتن راهکارهایی برای حل منازعات خاورمیانه اقدام به این سلسله از سفرها کرده که مسایل و مناقشات پاکستان با هندوستان همچنان دامنه دار است.
از سویی ، کشور افغانستان نیز نسبت به نقش پاکستان در حمایت از گروه های طالبان و القاعده ، انتقادهایی دارد.
امریکا و کشورهای غربی نیز اگر چه از پاکستان به عنوان کشوری دوست یاد می کنند، اما به نقش دوگانه این کشور در حمایت های پنهان از گروه های تروریستی در افغانستان و برخی مناطق عراق مظنون بوده و به طور رسمی و غیررسمی انتقادهای خود را نسبت به این کشور ابراز می کنند.
البته پاکستان نیز در برابر این اتهامات پاسخ هایی دارد و همواره اعلام کرده که تلاش های گسترده ای را در مبارزه با تروریسم انجام می دهد.
پاکستان ، هنگام روی کار آمدن طالبان از این گروه شبه نظامی حمایت می کرد، اما پس از یازدهم سپتامبر و حمله امریکا به افغانستان ظاهرا دست از حمایت از طالبان کشید و متحد واشنگتن در سرنگونی طالبان شد.

روابطی توام با سوئ ظن


در این میان ایران در طول 28سال گذشته همواره با پاکستان دارای دیپلماسی مثبت توام با حفظ و حساسیت به منافع ملی بوده و این کشور را دروازه سیاسی ، امنیتی و اقتصادی شرق می دانسته است.
با این حال جمهوری اسلامی ایران بر این نکته اشراف داشته که پاکستان کشوری دارای حوزه ها و گروههای فشار غیررسمی و خارج از کنترل دولت است که از شبکه های غیررسمی و مخفی قدرتمند برخوردارند و نقش عمده ای در دامن زدن به درگیری های قومی و مذهبی ، قشری گری و افراطگرایی مذهبی ، قاچاق مواد مخدر و تروریسم دارند.
همین مساله خود باعث ایجاد سوئظن ها و سوئتفاهم هایی در روابط بین دو کشور شده است.
ظهور پدیده ریگی و گروه جندالله و قرار گرفتن خواسته یا ناخواسته دولت پاکستان به عنوان حاشیه امنیت تروریست های مذهبی و قاچاقچیان مواد مخدر در شرق کشور، باعث افزایش این سوئظن ها شده است.
انرژی هسته ای نیز اگرچه از دغدغه های مشترک دو کشور است ، اما نقطه افتراق ایران و پاکستان نیز محسوب می شود.
ایران امضاکننده معاهده ان.پی.تی است و فعالیت های هسته ای صلح آمیز دارد، اما پاکستان افزون بر آن که وارد این معاهده نشده است ، بلکه در رقابت هسته ای با هند به آزمایش بمب اتمی دست زد و سایه جنگ هسته ای را بر فراز منطقه گستراند.
پرویز مشرف البته در موضعگیری های اخیر خود در اروپا خواستار حل و فصل پرونده هسته ای ایران از طریق مذاکره شده ، با حمله و تهدید امریکا علیه ایران مخالفت کرده است.
نکته دیگر خط لوله انتقال گاز ایران به هند است که از پاکستان می گذرد.
نیاز به انرژی و ارزش اقتصادی آن از جاذبه های این خط لوله برای پاکستان است.البته بحران های مقطعی در روابط هند و پاکستان از عواملی است که بر روند پیشرفت این پروژه تاثیرگذار است. ایران و پاکستان البته درباره قیمت گاز انتقالی نیز با یکدیگر اختلاف دارند و همین موضوع ، از دستور کارهای مشرف در مذاکره با مقامات ایرانی بود.
به هر حال آنچه هدف سلسله سفرهای پرویز مشرف به کشورهای منطقه اعلام شده ، اتخاذ راهکارهایی برای حل مساله فلسطین و لبنان است و باید دید آیا مشرف درخصوص ارائه و اجرای این راهکارها جدی است یا بیش از همه می خواهد این مناقشات را فرصتی برای برجسته کردن نقش خود و فرار از برخی اتهامات قرار دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها