تلاش حزب جمهوریخواه امریکا برای توجیه شکست خود در انتخابات اخیر امریکا بی شباهت به عملکرد مارکسیست ها برای توجیه شکست خود در اتحاد جماهیر شوروی و فروپاشی نظام کمونیستی در آن نیست.
کد خبر: ۱۲۲۹۱۸

واقعیت آن است که باید قبول کنیم انقلاب فکری حزب جمهوریخواه امریکا در سال 1994 امروز دیگر به پایان رسیده است. تنها عامل شکست و به بن بست رسیدن این جریان فکری عملکرد غلط واشنگتن بوده است البته نباید فراموش کرد شکست اخیر جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای امریکا می توانست در روند جریان فکری جمهوریخواهان امریکایی بسیار تاثیرپذیر باشد به طوری که منجر به آن شود که اعضای محافظه کار این جریان بار دیگر به چارچوب اصلی جریان فکری خود بازگردند و به اصول اصلی آن متعهد شوند.
متاسفانه گروهی که مبتنی بر جریان فکری جمهوریخواهان محافظه کار امریکا شده است از همان آغاز کار سیاسی خود در سال 1994 مسیر خطا و آغشته به اشتباه را انتخاب کرد و این سیاست را تا به امروز در برابر ملت امریکا ادامه می دهد. عامل اصلی به بن بست رسیدن جریان فکری محافظه کاران امریکا عملکرد گروه حاکم است . مثلا معروف ترین و شاخص ترین ادعایی که حزب جمهوریخواه امریکا از تاریخ آغاز به کار خود تا به امروز گفته است را می توان در کتاب «انقلاب آزادی» تالیف دیک آرمی در سال 1995 یافت . وی پس از تالیف این کتاب در همان سال به عنوان رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان امریکا تعیین شد. در این کتاب از برنامه های جمهوریخواهان محافظه کار و نظام بیمه ای که برای خانواده های امریکایی در نظر گرفته شده ، سخن به میان آمده است. هیچ یک از برنامه های جمهوریخواهان که در این کتاب به صورت تفضیلی به آن پرداخته شده تا به امروز عملی نشده است . به راستی که باید گفت حادثه 11 سپتامبر بزرگترین روزنه امید جمهوریخواهان برای بقا در قدرت بود. پس از حادثه 11 سپتامبر جمهوریخواهانی که در معرض سقوط و به حاشیه کشیده شدن بودند توانستند خود را بار دیگر بالا بکشند و بقای قدرت خود را برای 4 سال دیگر تضمین کنند.
این حزب راست گرای محافظه کار توانست با سیاست مشخص و معینی افکار عمومی ملت امریکا و جهان را از نقاط ضعف و شکست جمهوریخواهان به سوی دیگری سوق دهد و امور را به گونه ای در عرصه داخلی امریکا و بین الملل نشان دهد که تهدیدهای تروریستی ، امریکا و جهان را محاصره کرده است . بالاخره این حزب توانست به یاری پیامدهای 11 سپتامبر خوابهای دیرینه خود را محقق سازد و بسیاری از سیاست ها و استراتژی های خارجی خود را که فرصتی برای به اجرا در آوردن آنها نداشت به مرحله اجرا گذارد.
جنگ افغانستان و پس از آن عراق در حالی انجام گرفت که تمامی ملت امریکا غرق در نگرانی و هراس از تهدیدهای تروریستی علیه کشورشان بودند اما طولی نکشید که بار دیگر اشتباهات سیاست های خارجی و داخلی حزب حاکم یعنی جمهوریخواهان برای ملت امریکا و جهان مشخص شد و این اشتباهات از ادعاهای وزارت اطلاعات امریکا و وزارت دفاع این دولت درباره سلاحهای کشتار جمعی عراق آغاز شد و تا ارائه آمار غیر واقعی از تلفات سربازان امریکایی در عراق ادامه داشت . آخرین اقدامی که دولت جمهوریخواه بوش درصدد انجام آن است موضوع استراتژی جدید خود در عراق است. در حالی که بسیاری از کارشناسان نظامی و سیاسی امریکایی و بین المللی تاکید داشته اند که اعزام نیروهای امریکایی بیشتر به عراق نمی تواند در حل بحران های این کشور و بهبود وضعیت نیروهای امریکایی در آن تاثیر گذارد اما بوش هم چنان بر به اجرا در آمدن این سیاست اصرار دارد.
با توجه به تمامی سیاست های اشتباهی که تا به امروز حزب جمهوریخواه امریکا دنبال کرده است ، می توان گفت دوران حاکمیت این حزب به پایان رسیده است . مناسب ترین کار آن است که بوش در واپسین لحظات عمر سیاسی این حزب موفقیت های ناچیزی را در کارنامه سیاسی اش به ثبت رساند اما متاسفانه رئیس جمهور امریکا فاقد این بینش سیاسی است و بدترین وقایع سیاسی و اشتباهات فاحش را در کارنامه حزب جمهوریخواه امریکا تا به امروز به ثبت رسانده است.

منبع : روزنامه نیویورک تایمز
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها