مخالفت های شدید دموکرات ها، جمهوریخواهان و افکار عمومی امریکا اولین واکنشی بود که جورج بوش رئیس جمهور امریکا پس از اعلام استراتژی جدید خود با آن مواجه شد.
کد خبر: ۱۲۲۶۴۹

اعزام 21هزار و 500نیروی جدید به عراق ، استقرار سیستم های دفاع ضدموشکی پاتریوت برای تقویت امنیت منطقه و اتهام به ایران و سوریه مبنی بر دخالت در امور عراق مهمترین نکاتی بود که در استراتژی جدید بوش خودنمایی می کرد.
پس از ارائه گزارش گروه کاری بیکر همیلتون و نیز حمایتی که از این طرح در داخل وخارج امریکا و استقبالی که از طرح مذاکره مستقیم امریکا با ایران و سوریه شد، انتظار می رفت که بوش در تعیین استراتژی جدید خود با توجه به بحرانی که سیاست هایش در منطقه با آن دست به گریبان است ، این گزارش را مدنظر قرار دهد اما وی نه تنها آن را نادیده گرفت بلکه استراتژی را اتخاذ کرد که در زور خلاصه می شود و به اهرم سیاسی و ایجاد سازش تاکید ناچیزی دارد.
تحلیلگران سیاسی منطقه ، اروپا، امریکا و حتی بسیاری از مقامات ارشد بر این باورند که افزایش نیروها در عراق منجر به افزایش خشونت ها و بغرنج تر شدن اوضاع خواهد شد و تنها مصالحه میان رهبران سیاسی گروههای درگیر و نیز برقراری سازش میان همسایگان این کشور راه حل دستیابی به صلح و ثبات در این کشور جنگ زده است . با وجود این مخالفت ها و تحلیل هایی که وجود دارد، بوش مدعی شده است که تنها کلید موفقیت استراتژی جدیدش در عراق ، قطع حمایت ایران و سوریه از تروریست های این کشور است . در این میان با توجه به اسنادی که در دست مقامات عراقی است و حتی در دیدار سیدعبدالعزیز حکیم رئیس ائتلاف واحد عراق در پارلمان این کشور با بوش به وی ارائه شده ، کشورهای عرب منطقه بویژه عربستان ، مصر و اردن در ناآرامی ها و کمکهای مالی و تسلیحاتی به تروریست ها نقش اساسی دارند و این در حالی است که امریکایی ها نتوانسته اند سندی از دخالت ایران در عراق ارائه کنند.
بوش با وجود ملاحظه این سیاست ها از سوی کشورهای همسایه عراق ، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته و در استراتژی جدید خود سعی دارد که موانع سر راه خود را به فرصت تبدیل کند و از این رو این سیاست را در قبال ایران در پیش گرفته است و سعی دارد که کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان ، مصر ، اردن و دیگر کشورهای خلیج فارس را با خود همراه کند.
رئیس جمهور امریکا در جلب نظر مثبت این کشورها نسبت به استراتژی جدیدخود و کاهش نفوذ ایران در منطقه ، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه خود را راهی خاورمیانه کرده است . هر زمان که کاخ سفید در صدد مقابله با ایران بر می آید ، ایجاد ائتلافی علیه ایران را به عنوان یک ضرورت در دستور کار خود قرار می دهد.
امریکا در سیاست های خود بویژه در قبال کشورهای منطقه سعی کرده بحران موجود را با پرونده ایران گره بزند و این بار هم ایران علت اصلی سفر رایس به منطقه است.

فاطیما رهگذر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها