دوره جدید ثبت نام سیمکارت دولتی همان طور که پیش بینی می شد با قیمت 288هزار تومان از ابتدای بهمن آغاز خواهد شد ؛ این در حالی است که تقریبا 2سال پیش ، بهای همین سیمکارت در بازار حول و حوش
کد خبر: ۱۲۲۰۹۵
یک میلیون تومان نوسان می کرد؛ اما تفاوت اساسی امروز با 2سال پیش در آن است که هم اکنون بازار سیمکارت با حضور 3عرضه کننده مهم (اپراتور اول و دوم و شبکه اعتباری) روزگار می گذراند، حال آن که 2سال پیش فقط یک عرضه کننده در بازار حضور داشت که آن هم دولتی بود.
گرچه هنوز تا رسیدن به شرایط رقابتی در بازار سیمکارت فاصله زیادی داریم ؛ اما ثمرات شکست انحصار در این بازار حتی در شرایط کنونی بوضوح قابل مشاهده است . به بیان دیگر، در صورت عدم ورود 2بازیگر غیردولتی به بازار سیمکارت ، امروز شاهد قیمت 288هزار تومانی برای سیمکارت دولتی نبودیم . صرف نظر از نقش عرضه انبوه سیمکارت دولتی طی یک سال اخیر در کاهش بهای آن ، نگاهی به نمودار بهای سیمکارت طی 2سال اخیر، نشان می دهد بیشترین کاهش و سقوط ناگهانی قیمت سیمکارت در زمان ورود 2بازیگر جدید به بازار رخ داده است .از ثمرات دیگر رقابتی شدن بازار سیمکارت می توان به افزایش خدمات عرضه کنندگان سیمکارت های دولتی و غیردولتی اشاره کرد. برای مثال در مرحله جدید ثبت نام سیمکارت تلفن همراه دولتی ، حدود نیمی از مبلغ هنگام ثبت نام و بقیه آن هنگام تحویل سیمکارت پرداخت خواهد شد که این تسهیلات در دوره های گذشته وجود نداشت . شبکه سیمکارت اعتباری نیز متاثر از شرایط جدید، مدت اعتبار یکطرفه سیمکارت ها را به دو برابر افزایش داده ، ضمن این که اپراتور دوم نیز تسهیلات دیگری به خدمات خود اضافه کرده است .به این ترتیب همان طور که اشاره شد، شکستن انحصار دولت در بازار و ورود 2رقیب غیردولتی ، در مجموع به کاهش قابل توجه بهای سیمکارت (و حذف رانت بسیار بالای دولت در این زمینه)، افزایش رفاه مصرف کنندگان و بهبود و افزایش خدمات عرضه کنندگان سیمکارت در بازار منجر شده است . حال تصور کنید، اگر چنین پدیده ای در دیگر بازارهای انحصاری کشور همانند بازار خودرو رخ می داد، چه اتفاقی می افتاد. با آن که هم اکنون بظاهر چند بازیگر دولتی و خصوصی در بازار خودرو حضور دارند؛ اما در عمل بیش از 95 درصد محصولات عرضه شده در بازار خودرو، در اختیار 2 شرکت بزرگ دولتی است و همین مساله موجب آن شده تا مصرف کننده این بازار، خودرو(حتی با کیفیت پایین) را به بهای فراتر از قیمت واقعی آن دریافت کند. ضمن این که به دلیل همین انحصار، خدماتی که از سوی برخی شرکتهای خودروساز ارائه می شود، چندان مطلوب و خوشایند به نظر نمی رسد، در حالی که در صورت ورود شرکتهای غیردولتی قدرتمند به این بازار، می توان شاهد کاهش قیمت و افزایش خدمات و تسهیلات به صورت همزمان در بازار خودرو بود؛ درست مانند بازار سیمکارت.

حمید اسدی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها